Undilah...

Friday, January 16, 2009

Selamat Datang

Hello everybody. Salam goodwill dari dato' shah. Selamat datang ke blog dato' yang julung-julung kalinya dibuat khas untuk peminat dan bakal peminat dato'. Konsep blog dato' ni ialah Rojak. Kira semua jenis penulisan ada kat sini. Semua boleh. Politik ada, agama ada, hiburan ada, lawak ada, banyak colour ada, yang satu colour pun ada. Haha. Kira hadhari lah blog dato' ni. Pak Lah mesti tengah senyum bila baca blog dato' sekarang. Yang penting at the end ialah mesej tu ada. Untuk mengingatkan diri dato' jugak. Walaupunnn...

So blog ni ditanggung halal. Jangan risau, blog dato' takde kena mengena dengan dana Israel dan sekutu-sekutu hapraknya. Ha, jangan marah ek. Bukan apa, orang kita akan nampak ayat makian daripada benda jahat yang dimakinya. At the end, benda jahat tu berterusan berlaku. Makna kata, blog dato' ni tak termasuk dalam senarai barangan boycott rakyat Malaysia.

Dato' memang minat dalam penulisan ni. Dulu kat sekolah dato' terbitkan sendiri surat khabar mingguan kelas dato' untuk bacaan kelas. Guna microsoft word je. Sampai cikgu pun baca. Beritanya kisah peristiwa yang berlaku seminggu kat kelas. Sampai meninggalkan kesanlah jugak. Dulu masa acara sukan kalau menang ada sekumpulan budak duk nyanyi lagu semangat bunyi pelik. Camni lebih kurang... "Sampale, sampa lowah...Amin aminna ampaloawah... Amin amina wo wo wo... Amin aminna ya ya ya... Sampale sampalowah... Wa caya lu,lu caya wa..."

Sampai aku pun hafal...Hah gitu... Budak-budak ni copycat lagu tu dari budak sekolah lain, masa kadet polis. Then dato' masukkan isu ni dalam paper dato' tu, namanya "Suara 5 Omar". Antara isu dato' yelah kesahihan makna lagu tu yang tak diketahui. Entah entah penuh dengan ayat-ayat makian. Kutuk kerajaan ke (bagus gak...). Yang lebih parah, kalau lagu tu penuh dengan dakyah-dakyah yang memesongkan agama. Ada unsur-unsur black metal ke. Orang melayu gak terlibat. Orang India gak bagus. Walaupun dia black, tapi dia tak metal. Hah gitu...

Balik pada tadi, tup-tup, selepas paper dato' berada hangat di pasaran kelas, next weeknya masa perhimpunan, cikgu bawak isu lagu tu dalam perhimpunan. Pastu dato' terus jadi watak kartun dalam majalah ujang, hins... hins... hins... hidung kembanglah. Perasan lah kononnya. Tapi manalah tau, cikgu tu ada baca paper dato'. So inilah kesan penulisan terhadap masyarakat sekeliling. Kalau sekadar nak ceramah, nasihat, tak jalannya.

Tulisan ni medium yang terbaik untuk sedarkan masyarakat, untuk luahkan protes dan sebagai medan debat pun boleh. Sebab kita ni ada rasa ego sikit nak dengar nasihat atau teguran dari orang yang kita tak segani. Sebab tu kadang-kadang kita tengok orang tu antara dengar dan dengar je kita cakap. Tapi kalau orang tu baca sms atau tulisan kita tanpa kita ada kat depan dia tentu lagi berkesan. Sebab orang tu tak hilang ego dan tak segan untuk memberikan reaksi terhadap teguran atau kritikan tu. Perasan tak agak-agak? Jadi itulah sebagai mukadimah. Belum start lagi ni...!

Semua yang dato' tulis ni adalah dari minda dato' sendiri. Mungkin betul atau salah. Jadi maafkanlah kalau ada yang terasa. Memang dato' suka tulis berbentuk sindiran. Kalau ada yang nak jadi pengkritik jemputan, silakan. Ada aku kisah? Hehe. Akhir kata enjoy reading and watchout!!

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...