Undilah...

Tuesday, December 6, 2011

Lima Soalan

1) Siapakah Tuhanmu?

2) Siapakah Nabimu?

3) Apakah Agamamu?

4) Siapakah Imammu?

5) Siapa Saudaramu?


Itulah sample lima soalan yang dianggap bocor sejak dulu lagi. Soalan-soalan ini adalah soalan yang bakal ditanya oleh dua malaikat semasa kita di alam kubur. Malah apabila adanya orang yang meninggal dunia, setelah mengiringi jenazah ke kubur, kita akan mengulangkaji soalan-soalan ini bersama imam iaitu semasa talqin dibacakan.

Namun sekuat mana pun kita menghafal jawapan kepada soalan-soalan ini, yang hanya akan menjawab hanyalah amalan-amalan kita setelah mulut kita terkunci rapat pada ketika itu. Kadang-kadang belum pun sempat kita ke kubur dan sebelum kita meninggal dunia, kita bakal ditanya soalan-soalan tersebut di dunia ini semasa hayat kita. Ini kira macam praktis lah. Hah gitu.

Baru-baru ini pada Perhimpunan Agung Umno 2011 atau lebih dikenali sebagai PAU, seorang perwakilan dari Kedah begitu lantang menanyakan soalan yang kelima kepada pemimpin-pemimpin tertinggi PAS di dalam perbahasan beliau.

“Siapa Saudaramu?” beliau mengajukan soalan ini kepada Presiden PAS dan Muryidul Amnya yang bersekutu dengan DAP, dengan sinis mengatakan adakah mereka akan menjawab Lim Kit Siang, Lim Guang Eng dan Karpal Singh, sebagai saudaranya.

Untungnya menjadi orang PAS, belum pun ke alam barzakh, dah dapat peluang praktis untuk menjawab soalan kubur. Hah gitu. Orang UMNO jangan kecil hati pula, malah sepatutnya merasa bangga sebab orang PAS yang mula-mula sekali bertanyakan antara lima soalan itu kepada mereka.

“Apakah Agamamu?” tanya pemimpin PAS kepada pemimpin atau orang UMNO satu ketika dulu. Adakah orang UMNO akan menjawab, “Islam Hadhari agamaku?”

“Siapa Saudaramu”? tanya pemimpin PAS lagi. Adakah orang UMNO akan menjawab, “Bumiputera saudaraku?”

Untung juga menjadi orang UMNO, belum pun dikebumikan, dah dapat peluang memikirkan apa perlu dijawabnya nanti dan amalan apa yang dapat menolong mereka di sana.

Sebenarnya Dato’ pun pernah ditanya juga salah satu daripada lima soalan di atas semasa di dunia lagi. Kejadian ini berlaku semasa Dato’ menghadiri interview selepas graduate dari universiti. Masa tu Dato’ belum mempunyai pekerjaan pertama, dan Dato’ ketika itu mendapat panggilan interview di salah satu institusi kewangan Islam. Lupa pulak apa nama dia.

Dalam banyak-banyak interview yang Dato’ pernah pergi, inilah interview yang paling tertekan dan tension ya amat. Panelnya ada tiga orang. Setiap butir kata kita dalam English, salah seorang daripada mereka akan catat sebijik-sebijik untuk mengenal pasti kesalahan grammar.

Kemudian, dia akan audit isi resume/CV kita iaitu interviewer itu check sama ada apa yang Dato’ tulis dalam resume tu sahih dan tulen. Makna kata jangan haraplah nak manipulate resume atau nak cooking cooking resume tu. Hah gitu. Interviewer tu lagi garang dan tegas dari juri Masterchef. Kalau cuba nak menambah-nambah ramuan dan rencah dalam resume itu, anda bakal kantoi! Barulah Dato’ tahu kenapa orang selalu kata, “Goreng aje kalau tak tau”. Sebab goreng sana sikit goreng sini sikit je dah boleh jadi juri. Sekian dimaklumkan.  

Interviewer itu terpandang satu character yang Dato’ tulis dalam resume itu – “I have been described as outgoing, friendly and I enjoy meeting people”

Tibalah masa untuk mereka test Dato’ sama ada Dato’ ni orangnya bersosial atau tidak. Lalu salah seorang daripada interviewer tersebut bertanya;

“Siapakah Imammu?”

Agak-agaklah der, seram kot kalau time interview, ada orang tanya macam tu. Tapi lebih kurang macam tulah soalan dia, cuma dia tanya, “Siapakah nama imam surau di kampung anda?” Hah sudah! Bukannya apa, bukannya Dato’ tak kenal imam kat surau tu, cuma orang selalu panggil dia dengan nama Haji Mat.

“Err… Haji Mohammad”, Dato’ menjawab. Mesti dia ingat Dato’ reka nama, padahal memang betul.

“Haji Mohammad? Sure? Hah…Bin apa…Bin apa?”.

Kan betul dia mesti ingat Dato’ goreng. Dato’ gagal menjawab tetapi Dato’ terangkan yang Dato’ kenal imam itu sebagai Haji Mat. Sepatutnya dengan mengenal Imam sebagai Haji Mat iaitu nama panggilan manja, itu menunjukkan yang Dato’ ni kenal rapat dengan dia, daripada kita hanya kenal imam hanya dengan nama penuh. Ala macam makcik, pakcik kita, mana kita tahu nama penuh dia, kita hanya kenal mereka sebagai mak su, pak teh, dan itu menunjukkan kita lagi rapat dengan mereka. Hah gitu.

Kepulangan Dato’ dari kota ke desa setelah selesai interview disambut dengan kritikan ibu.

“Apsal lah kau tak jawab je Haji Hassan Bin Ali ke, Haji Mahmud Bin Yahya ke Haji Ilyas Bin Sarbani ke”

Hamboi. Kemain. Patutlah masakan ibu sedap bertaraf masterchef!

Tak payah cerita, dah tahu dah apa keputusan interview itu. Terpikir juga, baru satu soalan daripada lima soalan di dunia, Dato’ gagal menjawab, bagaimana pula untuk menjawabnya di sana? Harap-harap selain daripada orang PAS dan orang UMNO, Dato’ juga beruntung kerana mendapat pengajaran daripada Lima Soalan. Semoga kita semua menjadi orang AMANU. Hah gitu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...