Undilah...

Thursday, December 22, 2011

KL Bah


Banjir di Kajang: Jalan raya yang tenang jangan
disangka tiada buaya

Hari itu rakyat Malaysia dikejutkan dengan banjir kilat yang melanda pekan Kajang. Sebenarnya tak berapa nak terkejut pun dengan berita ini sebab kita mendapat tahu berita ini agak lambat. Ini disebabkan pada hari kejadian, media-media massa terutamanya TV sibuk memaparkan berita yang lebih penting iaitu liputan Perhimpunan Agung Umno. Hah gitu. Hari ini kita dapat berita pula Kuala Lumpur dilanda bah. Sebenarnya bukanlah hari ini, berita ini dah lama sebab Dato’ sibuk menyiarkan cerita yang lain pada hari kejadian.


Bukanlah perkara yang menghairankan apabila KL dilanda banjir kilat, namun suasana agak kalut apabila sebahagian daripada Jalan Tun Razak dan Kampung Baru terjejas dengan bencana alam ini. Kebetulan kejadian berlaku pada masa puncak, warga kota pulang dari pejabat dan jalan raya sesak luar biasa daripada kebiasaan.

KL Bah

Dato’ termenung jauh apabila mendapat tahu berita ini dari facebook. Jarang kita dengar kawasan berhampiran IJN, Perpustakaan Negara, Menara Celcom dilanda banjir. Paling nostalgia rasanya apabila mengenangkan yang Dato’ pernah pekena roti banjir di kedai mamak depan Menara Celcom tu.


Banjir ini sebenarnya bencana yang mencuit kita betapa sayangnya kita akan harta benda. Apabila melandanya bah, kita pakat bimbang akan keadaan kereta dan harta benda di dalam rumah. Banjir juga menyedarkan kita yang kita semua sebenarnya sama. Sebelum banjir kereta dan rumah melambangkan taraf seseorang. Selepas banjir, semua kereta sama taraf sebab masuk air. Hah gitu. Sebelum banjir dia ada Fairlady. Selepas banjir transform jadi Lady Gaga. Hanyut. Selepas banjir Mercedes jadi cikedis, BMW jadi Banyak Makan Wang, Camry dan Cherry hilang seri, Toyota dah nampak macam Kubota, pemilik Estima terkesima, model Myvi baru dah jadi Lagi Worst, Alphard dah jadi Lepat. Ferari jadi Feri. Semuanya lencun.


Bagaimana Dato’ boleh rasa sebegini? Sebab Dato’ pernah menjadi mangsa pada satu masa dulu. Banjir telah mencuit Dato’ supaya berhenti daripada berbangga memilik kereta baru, apabila kereta itu dimasuki air di basement parking, seperti yang diceritakan di sini Kongsi Oh Kongsi: Satu Rebiu.


Setiap kali mendengar berita pasal banjir, Dato’ jadi insaf. Mujur kereta itu masih lagi bernyawa lagi walaupun dia banyak makan wang masa nak repair. Masa beli kereta ini, Dato’ juga beli no. plat dalam RM200 lebih. Taklah mahal sangat. Nombor itu adalah nombor kelahiran jadi tak perlulah dipaparkan di sini.


Sebelum KL dilanda bah, Dato’ berkesempatan berkunjung ke utara, Perlis menghadiri kenduri perkahwinan. Jika di KL cuacanya hujan setiap hari, di Perlis pada masa itu agak tenang kerana cuacanya yang orang sana gelarkan sebagai Winter Wind. Angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa itu membuatkan kita berasa agak sempoi. Berat rasanya untuk pulang ke kota nak menghadapi suasana basah dan becak.


Di dalam perjalanan pulang semasa di lebuhraya, kereta Dato’ ditahan oleh geng-geng Sarjan Misai. Dato’ memberhentikan kenderaan sambil memikirkan nasib. Ini boleh banyak makan wang besar ni. Wang kecik ada di saku tapi tidak boleh diurusniagakan.  Nasib Dato’ baik apabila Polis tersilap tahan.

“Jalan… jalan…! Nombor je sama… ”


Rupanya banyak juga kenderaan yang pakai nombor tahun kelahiran Dato’. Patutlah murah. Polis pun silap tahan. Bukan sekali berlaku. Ini kali kedua terjadi pada Dato’. Nampaknya budaya silap perkiraan semakin menjadi-jadi. Namun perkiraan Yang Maha Esa tidak pernah silap. Apabila diperintahkan berlakunya bah, pilihan di tangan kita sama ada untuk rebah atau terus bertabah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...