Undilah...

Saturday, November 26, 2011

Isketambola

Satu Sistem Pesanan Ringkas (SMS) telah terbang dari benua Asia Tenggara ke Semenanjung Arab di tengah-tengah padang pasir. SMS itu dibuka dan dibaca. SMS ini diterima daripada Datin di Malaysia sementelah Dato’ pada masa itu sedang berada di Dubai menikmati aktiviti Dessert Safari. Dessert Safari ini adalah aktiviti melintasi padang pasir yang luas dan kemudiannya peserta dibawa ke satu penempatan di padang pasir untuk makan malam sambil menyaksikan acara tradisi Arab iaitu menari kebudayaan Arab. Itu bahasa rasminya, bahasa mudahnya, belly dancing, hah gitu.

SMS itu diterima di sini

Mata yang tadi tidak berkelip kini membaca SMS itu. “Malaysia menang sepakan penalti 5-4”

 
Rugi memang rugi tak menonton perlawanan yang ditunggu-tunggu antara Malaysia dan Indonesia final di Sukan Sea untuk merebut ibu segala emas itu. Namun apa nak buat, terpaksa bertugas sementara di timur tengah ini selama lima hari sambil tidak melepaskan peluang untuk melawati tempat-tempat yang wajib dikunjungi di Dubai ini. Jika ada kesempatan, Dato’ akan bawa ole-ole dari Dubai untuk semua pembaca pada entri-entri yang akan datang. Fokus pada tajuk Isketambola ini dulu, jangan keluar tajuk, hah gitu.

Tahniah skuad Harimau Muda yang berjaya mengekalkan pingat emas pada temasya Sukan Sea ke 26 di Palembang yang tamat sudah. Garuda hanya mampu menggaru dada. Harimau Muda pulang bergaya walaupun terpaksa pulang dengan barracuda. Hah gitu.

Setelah selamat tiba ke tanah air, bertemu semula Datin, menyampaikan sourvenier dari Dubai dan membayar upah apa yang patut, Dato’ segera bertanyakan kepada Datin akan perlawanan akhir Sukan Sea itu memandangkan Datin menyaksikan live perlawanan itu. Seperti pengulas sukan professional, dia menceritakan yang suasana di kawasan rumah riuh rendah kerana semua jiran-jiran turut sama menonton dan bersorak, dan suasana terus bingit apabila gol tercipta.

Tambah Datin lagi, Indonesia telah menjaringkan gol permulaan pada minit ke 5 diikuti dengan gol penyamaan Malaysia beberapa minit kemudian. Kedudukan seri 1-1 sehingga tamat masa perlawanan sebenar, masa kecederaan dan masa tambahan. Lalu perlawanan ditentukan dengan sepakan penalti dan Malaysia berjaya melakukannya.

Wow, sungguh hebat Datin. Bijak mengulas perlawanan bolasepak yang biasanya dimonopoli oleh orang lelaki. Kagum Dato’ seminit, tak sangka di dalam sopan santunnya dan dalam penangan ramuan masakan masterchefnya ada tersembunyi bakat terpendam meminati bolasepak.

Tidak dinafikan golongan wanita semakin menunjukkan minat di dalam sukan bolasepak. Kadang-kadang mereka lagi fanatik daripada lelaki. Pemain-pemain bola yang mereka minati seakan seperti artis-artis pujaan mereka. Kepada yang minat K-Pop atau drama Korea sudah semestinya meminati Khairul Fahmi Che Mat (Apex) dan juga Ong Kim Swee. Kepada yang minat filem Bollywood dan Tamil sudah pastinya meminati pemain bola pujaan mereka, Thamil Arasu. Hah gitu. Dan kepada mereka yang meminati nasyid sudah pastinya mereka juga meminati Muslim Ahmad.

Apa jua minat mereka, sumbangan wanita mampu merancakkan lagi sukan bolasepak tanah air kerana tangan yang menggoncang pompon mampu menggegar dunia bola. Mereka sudah sebaris dengan golongan lelaki, tinggal lagi mereka perlu mendalami lagi terma-terma bola selain daripada mendalami pemain-pemain bola. Dato’ pasti dan sure ramai antara mereka yang masih tidak paham apa itu offside.

“Macam mana gol first Indonesia? Cantik tak?” Dato’ ingin mendapatkan pencerahan.

“Cantik gol tu.  Bola laju sangat.  Indonesia gol masa orang tengah 'ramai-ramai'." Datin terus mengulas.

Malam tadi Dato’ berkesempatan menyaksikan siaran ulangan. Gol pertama Indonesia memang cantik dan bola memang laju. Tapi tentang 'ramai-ramai' tu rupa-rupanya sepakan penjuru atau corner kick. Memang orang tengah “ramai-ramai” pun masa tu!

www.gurunsakura.blogspot.com

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...