Undilah...

Wednesday, November 9, 2011

Seksualiti Merdeka


Sudah menjadi lumrah dan kebiasaan, dalam setiap keluaran posting di blog ini, orang yang menjadi hero menyelamatkan keadaan dan menyelesaikan masalah adalah Dato’ Shah. Hah gitu. Tetapi di dalam cerita yang bakal dipaparkan ini, Dato’ telah  gagal untuk menyelesaikan kes.


Baru-baru ini, ada seorang teman yang dikenali sebagai Din datang berjumpa dengan Dato’. Din baru sahaja mendirikan rumah tangga dan mempunyai seorang isteri yang cantik. Din amat percaya yang Dato’ bisa memberi khidmat nasihat kepadanya.


Hairan, baru sahaja kahwin, dah ada masalah. Tetapi yang mengadu masalah ini bukannya Din, tetapi isterinya sendiri. Menurut kata Din, isterinya ingin membuat bantahan dan menyuarakan hasratnya untuk seksualiti merdeka. Rupa-rupanya si Din ni tak beragak. Hari-hari mau. Hari-hari dia nak membuat cinta dengan isterinya, atau dalam bahasa Inggerisnya, dengan izin, “making love”. Hah gitu. Patutlah isterinya ingin merdeka dan bebas sekali sekala.


Untuk menyelesaikan problem solving Din ini, mari kita semak latar belakang dirinya dahulu. Din ni orangnya jujur, baik, berakal panjang tapi sayangnya dia ni berlidah pendek.  Dia benar-benar buntu dan amat berharap agar Dato’ dapat bantu.


“Beginillah Din, aku cadangkan, kau buat jadual. Kau hanya perlu "bersama" dengan isteri kau pada malam hari-harinya yang ada huruf “T”.  Malam lain, kasi rest!"


Begitulah cadangan Dato’. Untuk memudahkan Din mengingat dan mengurus jadual, dia hanya perlu bersama isterinya pada malam hari yang ada huruf “T”. Paham-paham dia sendirilah iaitu dia hanya perlu ‘bersama’ dengan isteri pada malam Jumaat dan Sabtu sahaja dalam seminggu.


Teringat pula Dato’ akan Program Seksualiti Merdeka yang diadakan setiap tahun sejak 2008. Pada tahun ini dijadualkan berlangsung pada 9 hingga 13 November 2011 dengan matlamat untuk menuntuk hak dan kebebasan golongan lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT) mengamalkan gaya hidup pilihan mereka secara sah dan terbuka.

 
Mana-mana manusia yang normal pun, bila pergi ke tandas awam, dia akan masuk ke salah satu sama ada tandas lelaki atau tandas wanita. Tidak mungkin untuk seseorang itu boleh pergi ‘membuang’ di kedua-dua tempat. Begitulah halnya dengan seksualiti seorang manusia. Harus sejajar dengan kenormalan jantina itu sendiri yang mana lelaki itu untuk perempuan dan perempuan itu untuk lelaki.


Apabila golongan-golongan LGBT ini bersuara samalah seperti anak-anak lelaki yang masih kecil bersuara untuk membeli tudung. Samalah juga seperti anak-anak perempuan yang masih kecil bersuara untuk bermain combat dan Rambo. Mereka boleh bersuara kerana itu lahir dari diri mereka yang ada krisis identiti diri, dan mereka boleh terus sesat akibat tiada tarbiyah agama. Namun kita yang begitu arif akan mana benar dan mana yang songsang, tidak perlu beri ruang sama sekali. Bila mereka bersuara, kita pun harus bersuara. Boboy… boboy… tudung ni untuk Gegirl, nah ambik kopiah ni. Gegirl… Gegirl… combat ni Boboy punya, pergi main masak-masak kat sana. Hah gitu.


Hari Ahad yang lalu, Din datang lagi. Nampak keadaan dia masih lagi kusut masai, seperti masalahnya belum selesai. Dato’ kemudian bertanya akan keadaan dia dan isteri dan sama ada dia mengikut jadual yang Dato’ beri tempoh hari. Din kata dia memang “bersama” dengan isteri hanya pada hari yang ada huruf “T” tu, tapi isteri dia masih mengadu tak puas hati dan ingin bebas.


“Eh pelik betul. Baiklah Din, aku nak tanya kau, hari ni hari apa?”


“Hari ni hari Ahat!”


“Esok?”


“Esok hari Ithnin. Lusa hari Tselasa. Tulat hari Ratbu...pastu hari Tamis...!”

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...