Undilah...

Sunday, February 14, 2010

Hari Muah Muah dan Hari Mau


Bulan Februari amat sinonim dikaitkan dengan bulan cinta yang ada di dalamnya hari untuk umat manusia berkasih sayang. Senang cerita, hari muah muah lah. Kebetulan, hari berkasih sayang ini jatuh bersama dengan perayaan Tahun Baru Cina yang tahun ini yang merupakan tahun harimau. Eloklah tu. Dah kenalah. Satu hari mau. Satu lagi hari muah muah. Jangan hari-hari mau dahlah. Letihlah. Hah gitu.

Hari muah muah ni ciptaan agama lain yang tidak sepatutnya disokong oleh kalangan kita yang namanya muslim. Sokongan di sini termasuklah dengan pemberian hadiah yang special kepada pasangan kekasih kita dan membuat appointment special dengan si dia. Hadiah-hadiahnya berupa seutas rantai Roscani bernilai ribuan ringgit. Itu ok lagi, tapi ada yang sampai pakej penginapan di Hotel Cokia Inn selama mana tak kantoi. Yelah, mula-mula jumpa di Taman. Kemudian mata bertenung-tenungan. Lalu berpegang-pegangan tangan. Tambah pulak dengan peluk-pelukan. Di kala itu seronok bukan main sang syaitan. Apa lagi, check-in kat rumah tumpangan. Sang taruna tak guna dan sang dara gelora tewas iman. Tapi tak sempat nak mulai adegan. Mujur tok kadi dan polis bawak angkatan dan saman. Nasib baik, kalau tidak ada lagi bayi yang menjadi buangan.

Asal usul hari muah muah ni adalah hari memperingati kematian paderi St. Valentino pada tahun yang dianggap sebagai keramat penganut Kristian pada masa itu. Dia ni mati dihukum pancung, dipendekkan cerita. Lama kelamaan hari memperingati kematiannya disabitkan dengan hari memperingati kekasih yang pada masa itu juga ada jual bunga dan kad. Jadi kalau kita teruskan perayaan ini, maka kita meneruskan tradisi penganut Kristian.

Dulu masa kat universiti dulu, diaorang ada buat sambutan yang dinamakan Hari Manis 1421. Dalam bulan dua jugak. Konsep dia sama, hari/minggu untuk berkasih sayang, jadi ada jual kad, hadiah, bunga. Konon macam nak legalisekan hari muah muah ni, dinamakan harinya sebagai Hari Manis 1421. 1421 tu merujuk kepada 14 Februari 2001. Konon nak jadikan Islamic, dia sabitkan 1421 tu sebagai tahun hijriah, tahun Islam pada masa tu, kebetulan. Pandai dia. Satu Islamisasi yang tidak wajar. Yang tak bestnya, Dato’ pun terbeli sama bunga dengan kad tu. Hah gitu.

Biasalah, masa tu zaman jahiliah. Tapi selepas-selepas dari tu, setiap kali tiba hari muah muah ni, Dato’ akan spendkan duit Dato’ untuk si dia ni. Memang tak pernah miss. Tahun lepas ada lah dalam RM300 lebih Dato’ spend. Tahun ni dalam RM200 lebih. Biasalah susut nilai. Dato’ belajar dari Dato’ K. Hah gitu. Tapi Dato’ K, hujung amount tu ada “K”, setakat Dato’ hujung amount tu sekadar tanda “/=” je. Bentuk dia lebih kurang macam K jugak, tapi yang ado.

Siapa si dia? Eh bukan pramugari yang Dato’ CIFU tu. Tu baru je. Yang ini memang kesayangan Dato’, tu yang tak pernah miss spend tu. Selalu bersama dalam apa jua keadaan, sama ada hujan, panas. Sekali Dato’ mengemudi dengan dia, mengaum-ngaum bunyi dia macam harimau jugak. Aum aum aum. Tak tahan Dato’ mendengar suara dia. Sampai Dato’ betul-betul merasa nikmat sekali akan perjalanan itu. Service yang dia bagi kat Dato' memang terbaik wok. Kadang-kadang dia pancit dulu, Dato’ steady. Stamina Dato’ kuat. Memanglah kena kuat, dah lepas pancit tu, kenalah tolak dia. Hah gitu.
Inilah kuda kesayangan Dato’ yang memberi service terbaik punya nak masuk 7 tahun.

So setiap kali hari muah muah ni, Dato’ spend duit untuk dia untuk renew insuran dan road tax dia. Kepada kudaku, I sayang you, muah muah muah! Terimalah ini tanda cinta I sempena hari muah muah ni.
Aii pembaca blog Dato’ jeles lah tu. Jangan risau, kepada kalian Dato’ sayang juga. Dato’ saaaayaaang semua sampai kiamat. Dato’ pun ada ucapan untuk semua. I luv you all very strong. Selamat makan limau sambil muah muah! Hoyeh hoyeh!
gurunsakura.blogspot.com copyright reserved

2 comments:

  1. wa syak cinta dato bakal berubah hala...maklumlah...bercinta ikut kemampuan..heheh..maybe pas ni lebih terarah kepada CRV @ Camry @ Sylnx....hheheheh...moge lebih prosper after this...amin

    ReplyDelete
  2. Bila Dato' dah mampu, tidak bermakna cinta Dato' berubah hala. Bila Dato' mampu, makanya si dia akan bermadu pula. Meriahlah suasana nanti. Kalau sekarang, aum aum aum, akan datang pula poooon poooon! Hah gitu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...