Undilah...

Saturday, May 21, 2011

Kongsi Oh Kongsi: Satu Rebiu

Salam sejahtera kepada semua pembaca. Tahniah kerana memilih blog yang tercalon dalam Anugerah Digi WWWow untuk dua kategori; Blogger of the Year dan Kategori LOL (Humour). Walaupun Dato sendiri yang mencalonkan blog ini, tapi bak kata orang “Kau ada?” Hah gitu. Tentu ramai pembaca-pembaca di sana yang menanti buah tangan terbaru Dato. Ada ke? Kalau takde pun, yang pasti Dato sendiri ternanti-nanti kan entri terbaru Dato. Untuk rekod, tahun 2011, entri ini yang pertama sekali muncul. Buat blog ni macam buat filem jugak. Kalau production house nak hasilkan filem yang banyak dalam masa setahun, tapi kualiti takde, terpulang kepada diaorang, sama ada nak pentingkan kualiti atau kuantiti. Jadi untuk entri pertama Dato tahun 2011 ini, Dato nak buat sedikit rebiu tentang filem yang sedang hangat ditayangkan sekarang arahan Farid Kamil. Ada yang kata best, ada yang kata filem ni Lang Si, tapi yang penting dapat kutip RM1 juta sehari. Kalau 40 hari tayangan, tak ke pening DR Rozmey? Kau ada?
Dato pun memilih TGV Capsquare yang terletak di tengah-tengah ibu kota sebagai tempat menabur saham kepada David Teoh. Pergi bersama Datin dan putera pertamaku. Maklumlah dah free time sekarang, time for Family Day now. Bak kata Nora Danish, "Yang penting kita enjoyy!" Hah gitu. “Kalau dah nama pun accountant, apa-apa pun mesti berkira, every single cent counted!”. Hamboi sedapnya kau orang mengata Dato. Salah ke Dato beli tiket couple seat untuk 3 orang? Couple seat ni boleh merapatkan lagi kemesraan. Kata nak tengok citer Kongsi, jadi seat pun kenalah kongsi. Satu pop corn small dan satu air mineral dibeli dan dikongsi juga. Ha tengok, kutuk lagi, Bukannya apa, beli banyak-banyak, tak habis nanti. Kan nak tengok cerita kongsi, pop corn ngan air pun mestilah kongsi. Akhirnya panggung dibuka. Kami pun masuk, yang first sekali masuk. Takde orang. Lepas kami masuk, ada beberapa couple yang duduk kat non-couple seat masuk. Dalam hati Dato, bagus Capsquare ni, selesa, tak ramai orang, kalau kat tempat lain dah kena duduk row depan, mendongak. Agaknya ramai yang tak tahu kewujudan Capsquare ni. Krup krap krup krap, Dato mengunyah pop corn, maklumlah tak ramai orang, tak segan nak melahap dengan gelojoh. Akhirnya Pop Corn habis, cerita Kongsi pun bermula. Maka inilah rebiu Dato Shah tentang filem Kongsi ini.

Bermula dengan watak utama lakonan Bintang Popular 2010, Shaheizy Sam, memegang watak Tumulak, gangster dari Thailand untuk memporak perandakan gangster Malaysia, yang Melayunya Man Jawa punya gang. Babak pertama Tumulak menyerang tempat Man Jawa dan membunuh siapa entah nama dia, adik Man Jawa. Yang peliknya geng-geng Man Jawa ni ramai, tak mampu nak kalahkan Tumulak, kemudian Tumulak blah begitu saja. Maka geng-geng Man Jawa ini suspect geng-geng gangster yang lain, Victor dan Jimmy yang membuat angkara ini. Konon 1 Malaysia lah.

Kemudian Tumulak terus menghuru-harakan keadaan dengan menyerang geng-geng Victor dan Jimmy dengan tujuan melagak-lagakan geng-geng 1 Malaysia ni. Kelebihan Tumulak ialah mahir dalam sukan Tomoi dan bijak mendrift kereta serta berkecek Kelate. Kemaraan Tumulak untuk memporak perandakan gangster-gangster di Malaysia dibataskan oleh Polis Malaysia yang diketuai oleh Inspektor Sharif bin Sharifudin, lakonan Fizo Omar yang merupakan seteru Tumulak semasa kecil lagi di dalam sukan Tomoi.

Secara keseluruhannya, kekuatan cerita ini hanyalah terletak kepada Tumulak sendiri dari segi lagak dan karektornya yang begitu licik. Daripada segi aspek lain banyak plot-plot cerita yang kecelaruan seperti apa tujuan ketua gangster Thailand, Kempedu (Bront Palare) mengarahkan Tumulak ke Malaysia, dan dua yang lain ke India dan Jepun. Kemudian bagaimana ada senjata api di dalam tilam tempat Tumulak menetap di Malaysia, dan Tumulak yang mengaku tidak arif mengguna senjata api itu, namun akhirnya dapat menembak tepat dan membunuh beberapa orang. Mungkin dia baca manual atau dia trial and error. Plot cerita yang berterabur dan merungkai banyak persoalan ini, mungkin disebabkan pengarah ingin menyambung ke episod kedua kelak.

Ada juga adegan yang menarik di mana Mikhael, gangster Melayu lakonan Azad Jasmine yang terpotong jari semasa mengangkat pedang bak samurai. Ada juga adegan bagaimana adegan gangster-gangster berlakon alim dan berlagak tabligh di dalam kereta semasa road block polis. Adegan kejar mengejar Tumulak di bilik hotel sampai terpaksa menceroboh bilik suami isteri yang si isteri sedang asyik mentrim suami dia. Apa yang dia trim tu, anda semua kenalah tengok sendiri. Banyak cantik korang, semuanya Dato nak kena disclose sini. Namun Dato tak berkenan adegan polis mengejar Tumulak dengan kereta siap langgar-langgar kereta Tumulak yang akhirnya jadi macam main bumper car kat Taman Tema Genting. Juga adegan di mana Detektif Olla (Yana Samsudin) yang mengendali kes pembunuhan, reaksinya sungguh tak serius. Ada adegan di mana ASP Shariff nak bersiap keluar makan dengan isteri dan anak, namun terpaksa dibatalkan kerana mendapat panggilan suruh kerja. Teraso den. Hah gitu.


Namun adegan last filem ini menarik minat Dato. Adegan di mana Polis hampir berjaya menangkap Tumulak. Setelah adegan bumper car, Tumulak keluar dari kereta dan berlari-lari hingga menuju ke area Jalan Masjid India dan menuju ke jambatan untuk terjun ke Sungai Klang, betul-betul berhampiran dengan Capsquare. Elok je Polis nak cekup Tumulak, dia pun nekad untuk terjun, namun sungai tu cetek, dan penuh lumpur, dan kepala Tumulak ditenggelami lumpur dengan kaki ke atas setelah melakukan penerjunan. Selepas adegan ini, scene menjadi gelap seketika, mungkin pengarah zoom kan keadaan Tumulak setelah tenggelam di dalam sungai. Tiba-tiba muncul seorang pelakon Tamil yang Dato kurang kenali, yang macam baru je jumpa tadi, yang Dato suspect, salah seorang ahli gangster. Tetapi dia bukan muncul di screen, tapi muncul di belakang Dato sambil berkata, "Err, mintak perhatian, siapa-siapa yang parking kat basement, cepat-cepat alihkan, sebab basement masuk air, banjir!" Ayoyoyoyoyo kare wale, kare wale! Rupanya pelakon Tamil tu pekerja TGV. Patut macam pernah nampak tadi.

Apa lagi Dato’ berlari tak cukup tanah. Datin dan puteraku ingin ikut sama, namun Dato’ suruh tunggu di atas sambil berpesan, “Jaga anak kita, jangan terlepas pandang, apa yang terjadi, kita tetap bersama, I jump first ok!” Keadaan di Capsquare menjadi huru hara, macam filem 2012, yang bezanya dalam 2012 semua bertempiaran lari nak selamatkan diri masing-masing. Dalam scene ini, semuanya tak pedulikan orang lain, nak selamatkan kereta masing-masing. Dan bezanya lagi, di dalam scene ini, pengarah tidak ada, pelakon bebas menggunakan dialog, menggayakan watak, dan menentukan jalan cerita masing-masing. Ada yang mahu menggunakan lift, namun Security Guard memberi amaran yang bahaya menggunakan lift kerana turut dimasuki air. Apabila arahannya tidak dipedulikan Guard tu jadi berang lalu menempik, “Wei lu tak dengar ke, tak boleh masuklah, Lu Langsi Lu Mau Mati Ka?”

Alangkah terkedunya Dato melihat Sylphy, kereta yang baru Dato beli 2 bulan lalu dimasuki air sampai paras pedal minyak. Kereta Dato betul-betul berada berhadapan dengan punca air yang begitu deras masuk ke dalam basement parking dipercayai dari Sungai Kelang di mana Tumulak tu terjun tadi. Patutlah air dalam filem Kongsi tadi cetek, rupanya dia mengalir terus ke basement parking. Air deras mengalir dan Dato menghadapi kesukaran untuk mengalihkan kenderaan Dato. Akhirnya Dato nekad juga mengalihkan kereta Dato dengan air paras lutut, alhamdulillah akhirnya berjaya di alihkan. Dato terpaksa juga startkan enjin dan tiada pilihan lain, terus mengambil Datin dan puteraku yang menunggu di atas dan terus memecut laju ke rumah. Adegan akhir sekali, biasalah, tak perlulah Dato cerita di sini, bayangkanlah sendiri, bila Hero dah selamatkan Heroin. Ehem. The End.

Akibat kejadian itu Dato mengalami kerugian ribuan ringgit atas kerosakan beberapa tempat di dalam komponen kereta, tidak termasuk kos akan datang yang mungkin akan ada. Harap-harap tidak akan berlaku kerosakan berkait nanti. Mungkin ada hikmah yang berlaku. Kejadian ini berlaku sama hari dengan kejadian tanah runtuh di Hulu Langat yang meragut nyawa anak-anak yatim di sana. Rupanya Dato berKongsi tragedi 21 Mei dengan mereka, cuma nasib Dato tidak seburuk mereka. Al-Fatihah kepada mereka. Moga mereka beroleh syahid. 

Berikut adalah gambar-gambar yang sempat di rakam semasa kejadian;



Laporan polis telah dibuat, aduan sudah diajukan kepada pihak pengurusan Capsquare. Harap mereka bertanggungjawab di atas kejadian kejadian ini. Tempat dah cantik dah, dan perkara begini tidak patut dipandang enteng. Harap mereka dapat berKongsi apa-apa yang patut diKongsi dengan Dato’.  Banyak tu kerugian, bukan sikit, warranti kereta pun habis gitu je. Apa pun yang berlaku sama-samalah kita muhasabah. Kongsikanlah kegembiraan, keriangan, tangisan dan kesedihan sesama kita. Ada siapa yang baik hati mahu berKongsi tabung kejadian banjir kilat Cap Square dengan Dato? Maaf, rebiu filem Kongsi tak dapat Dato habiskan. Apakah yang berlaku kepada Tumulak agaknya diakhir cerita?

P/S - Timbul idea nak buat filem berjudul "Basement 1" kejadian banjir di dalam basement yang bertaraf Hollywood. Ragam manusia, ada yang nak selamatkan kereta dan ada yang nak selamatkan nyawa. David Teoh sudi tak beli tak idea Dato?


http://www.gurunsakura.blogspot.com/

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...