Undilah...

Wednesday, February 18, 2009

Awas.. Jangan Tidur Lagi!!

Kebelakangan ini, Dato' susah nak tidur. Adakah Dato' sekarang ni mengalami masalah imsonia? Dato' ni seorang yang mudah tidur. Letak je kepala terus jalan. Macam-macam posisi Dato' buat. Dulu sebelum bergelar student, Dato' tak boleh tidur dalam bas ya'ni tidur sambil duduk. Lepas bergelar student, Dato' dah pandai tidur atas kerusi, dalam bas tulah, sebab selalu travel guna bas masa balik kampung, nak tak nak kena belajar tidur gaya tu. Makna kata, Dato' ni seorang yang mudah tidur.

Tapi akhir-akhir ni Dato' sukar untuk melelapkan mata. Tak tau kenapa. Ke kiri tak boleh, ke kanan tak boleh. Dah cuba posisi terlentang pun tak boleh. Posisi 4-4-3, gagal. Posisi 6-6-9 lagilah tak boleh tidur! Tiba-tiba kain Dato' terselak. Aww!!! Tak kuasa mak. Cepat-cepat Dato' covering the aurah. Rupa-rupanya Dato' dilanda fobia. Dato' cukup takut kalau Dato' tidur ada orang yang curi-curi rakam gambar Dato' tengah tidur. Lepas tu disebarnya dalam internet untuk menjatuhkan nama Dato'.

Zaman sekarang ni memang takde privacy dan takde hormat. Elok-elok ada gelaran Yang Berhormat, dia jadi Yang Bogel. Tak ke malu. Pakar kesihatan kata nak tidur kenalah berpakaian longgar dan jangan ketat. Ini kerana pakaian yang menekan perut atau dada akan menekan saraf sehingga akan mempengaruhi fungsi organ dalaman. Ini dapat menimbulkan berbagai-bagai masalah seperti cirit birit, sembelit, pening dan gatal. Tapi bila dah pakai longgar ada pulak yang nak menggatal. Nak tidur pun tak senang! Lepas ni kalau nak tidur, hati-hatilah. Akan datang, bila nak tidur kena pakai formal.

Gambar ehsan dari Blog: dugaannya......???, oleh aripsamat.
Jadi Awas!! Pastikan line clear dulu. Kalau tak, Jangan Tidur Laaaagiiii... Jangan Tidur Laaaagiiii!!

1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untukmencernakan makanan yang banyakdimakan.

4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/ tiarap sepert itidurnya ahli neraka.

5. TIDUR PERDANA MENTERI
Bersongkok, berbaju melayu dan bersongket.

6. TIDUR YB??
Silap posisi, hilang kerusi!!! .

1 comment:

  1. wahahah...siot la lu..ni adalah gaya tido seorang pekerja tekun dan dedikasi...ade ke org nak amik gamba ko mase tido nawar?..mase jage pun jarang...hehehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...