Undilah...

Thursday, June 4, 2009

Stadium runtuh angkara orang ketiga?

Belum pun kita reda dengan isu keretakan rumah tangga celebriti kenamaan yang hampir roboh, timbul pula cerita keretakan bumbung stadium yang dah roboh. Dato teringat cerita sebuah sekolah yang bercadang untuk membina makmal. Contractor dah budget plan makmal itu yang nilainya lebih kurang RM200,000. Tetapi disebabkan banyak sangat "tol" sana, "tol" sini, commission sana commission sini, ampu sana wa ampu sini, developer terpaksa mengurangkan kos kepada RM70,000. Jadi material yang digunakan bermutu rendah. Satu hari, makmal yang telah siap dibina rebah ke bumi sebelum budak-budak sekolah masuk untuk mengenal apa itu, sebut betul-betul, penunu bunsen, burette, kon sylinder dan sebagainya. Ni bukan sekolah kat Malaysia ni, tu sekolah kat Nigeria sana tu. Sekian dimaklumkan. Inilah akibat daripada apa yang dikatakan politik wang, bahasa sedap, sebenarnya rasuahlah. Selalu je nak bagi nama sedap. Kalau babi, jadi khinzir, bila sebut khinzir, rasa macam arnab je.

Tiada kaitan dengan apa yang berlaku di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak untuk Dato kaitkan dengan cerita sekolah tadi. Lu pikirlah sendiri... Biasalah masing-masing mula ambik port. Menteri turun padang dan beri komen prihatin masing-masing. AMAT MEMALUKAN NEGARA!!!, kata Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor. Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu kerajaan negeri Terengganu menyiasat dengan menyeluruh. Kementerian Belia dan Sukan (KBS) mengarahkan semua empat kompleks sukan dan 10 stadium seliaannya diperiksa tahap keselamatannya segera. Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said mengumumkan kerajaan negeri akan respon dengan melantik konsultant bebas bagi mengkaji isu ini.

Nak lagi molek, siasat sekali sama ada wujud penyelewangan atau tidak, kaji bahan material yang digunakan, ada kualiti ke tak, takut-takut jadi cam kat makmal sekolah tu... Hah gitu...Tapi kalau tak nak siasat gaya itu, Dato' harap jangan siasat langsunglah. Tak guna baru dah terhantuk baru terngadah. Sebab kalau bukan sebab lain, sebab inilah stadium tu runtuh. Akibat perbuatan tangan orang yang ketiga. Nak tau siapa? Ini yang sempat dirakam...

P/S - Kagum melihat Masjid di Acheh tak runtuh semasa tsunami dan geram melihat Masjid di Kg Bujal, Terengganu yang diruntuhkan kerana hasat dengki.

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...