Undilah...

Friday, August 21, 2009

Bonus Tahunan!

Sekali lagi kerajaan langit (bukan ayah pin) mengumumkan bonus tahunan kepada seluruh umat dunia yang mengabdikan diri kepadaNya.

Di sebalik bonus yang ditawarkan, ada pula yang mengambil kesempatan untuk Annual Leave. Sebulan pulak tu. Dato' baru terima email ini. Ada sesiapa yang nak apply sama?
_____________________________________________
From: Laknatullah, Syaitan
Sent: Friday, August 21, 2009 7:00 PM
Subject: I will be on Annual Leave from 22/8/09 to 19/9/09

My outstanding jobs - Follow up

1) Modesto Sdn Bhd - Ah Beng and Aweks
2) Sogo and Kamdar - Money and Neighbour
3) Taman Tasik Titiwangsa - Hollywood movie
4) Baazar Ramadan Wangsa Maju - Nafsu
5) Surau Nurul Muttaqin (Special job) - Office management and workload
6) Hotel Sri Melayu - Hotel management

Selamat berpuasa dan beramal to whom it may concern. Jangan nakal-nakal!

Regards,
Syaitan Laknatullah

Di sini Dato’ rangkumkan info-info menarik tentang bulan Ramadan, untuk renungan kita sebelum menghadapinya;

1) Ramadan: ertinya panas terik. Kalau tengok cuaca kat luar, tak nampak cerah, jangan pulak tak puasa. Tu tandanya bukan Ramadan belum tiba tu, tapi…. jerebu daa.

2) Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah.

3) Berlakunya perang Badar Kubra dan umat Islam mendapat kemenangan. Bulan Ramadan tahun ini, ada juga perang Badar Sughra kat Permatang PASir. Confirm Islam menang. Sekian dimaklumkan.

4) Di dalamnya dipilih ada malam al-qadar yakni lebih baik drpd 1000 bulan. Tapi kalau malam tu kita sibuk buat kuih, maka dapatlah pahala membuat kuih lebih daripada 1000 jenis.

5) Kita sedia maklum akan perkara-perkara yang membatalkan puasa, tetapi tahukah kita akan perkara-perkara yang membatalkan pahala puasa? Contohnya memikirkan pada waktu pagi, petang nanti nak buka apa.

6) Puasa satu ibadat yang special iaitu tak boleh berlaku riyak atau menunjuk-nunjuk. Kalau ada orang menunjuk-nunjuk yang dia tak puasa, ni bukan riyak namanya, ni nak kena henyak. Terutamanya yang pakai topeng. Kena peratikan, takut duk mengunyah.

7) Bulan diturunkan Al Quran di Gua Hirak. Memang betul pun. Bulan ini sahaja, di mana diturunkan Al Quran dari Rak. Ni bukan orang Malaysia ni, orang Mexico sana.


8) Bulan penuh keberkatan. Ehem… Bukan bulan, perut penuh keberatan ye. Yelah, elok-elok bulan Ramadan al-Mubarak, nanti jadi Ramadan al-Murtabak.

9) Bulan yang dipilih untuk ibadat puasa dan ibadat-ibadat yang lain, seperti tadarus, tarawikh, dan moreh. Hah gitu.

10) 10 hari pertama adalah mulanya rahmat, 10 hari pertengahan - pengampunan, 10 hari terakhir - pembebasan api neraka. Bulan dinamakan juga bulan keampunan. Pasal itu, masa puasa, banyak benda yang kempunan. Nak hitu nak hini. Nafsu semuanya tu.

Jadi Dato’ ucapkan Selamat berpuasa dan menjalankan ibadah di bulan Ramadan al-mubarak ini kepada sesiapa yang berkenaan sahaja. Marilah kita jaga dan kerjakan semua ibadah kita berdasarkan KPI yang telah ditetapkan. Kerja Perlu Ikhlas lah. Semoga Ramadan kali ini diharapkan untuk kita lalui dengan penuh makna dan harap-harap kita akan dapat bertemu Ramadan pada masa akan datang. Amin. Jadi tunggu apa lagi, check bonus dan hadiah yang telah ditawarkan. Rebutlah ia. Pastinya, berbaloi-baloiii…Hah gitu…

1 comment:

  1. yang no 7 tu harap2 dato' tak la same dengan orang mexico la ye....heheheh...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...