Undilah...

Thursday, April 1, 2010

Pendidikan Seksa

Klasifikasi: 11SX – Budak 11 tahun pun dah boleh sekarang!

Sungguh seksa betul pendidikan ini. Malas betul rasanya nak pergi sekolah bila dapat tahu esoknya kena belajar pendidikan ini. Tenaga pengajarnya seorang perempuan pulak tu. Aduh terseksa betul. Mengapalah esok aku harus belajar Sains Form 3 Topik 1!

Itulah dilemma yang Dato’ hadapi ketika berada di tingkatan 3 salah sebuah sekolah elite di Muar, Maahad Muar. Nasib baik kelas tu tiada pelajar perempuan, jika tidak, pastinya Dato’ gagal memberikan tumpuan sepenuhnya kepada topik Pembiakan Seks. Yelah, pelajar suci lagi berdebu seperti Dato’ ni gagal menumpukan perhatian dalam kelas jika adanya gangguan-gangguan seperti ni. Memang terseksa betul topik sains kali ni. Siap tunjuk gambarajah lagi, tanpa setumpah dakwat censored. Tabah dan gigih sungguh cikgu perempuan itu menerangkan secara terperinci akan bagaimanakan organ-organ terbabit berfungsi. Eleh, padahal Dato’ dah lama tau dah, maklumlah masa tu baru sahaja lepas period. Maksud Dato’, baru sahaja lepas period baligh. Jadi pemahaman Dato’ semasa cikgu mengajar tu menjadi mudah dan cepat, apa orang kata tu, fast learner lah. Tapi bab ini ajelah. Hah gitu.

Masa tu, nak bukak buku sains form 3 pun menggigil-gigil. Sebab Dato’ mahu menjaga pandangan mata kerana pandangan mata memang selalu tertipu dan bernafsu. Tapi masa pergi ke pesta buku 2010 baru-baru ni di PWTC, setelah Dato’ selamat menghantar Datin ke booth Karangkraf bahagian novel, Dato’ terus bergegas untuk mendapatkan buku rujukan Sains Form 3. Bukan apa, Dato’ nak tengok syllabus dia sama ke tak macam dulu. Maklumlah dah puluh tahun tak merujuk.
Dah puas-puas belek, sekali tak jumpa pulak topik 1 masa tu. Mana perginya pulak. Lalu Dato’ memberanikan diri bersuara kepada tauke booth tu. "Apa lu mau?". "Boss, chapter yang baek tu ada boss?" Oh patutlah tak jumpa, syllabus dalam English rupanya sekarang. Dia dah bertukar kepada topik 4, Reproduction. Mungkin ini balasan Tuhan, apabila Dato’ buat-buat sombong masa melintasi booth Linguaphone. Hah gitu.
Dato’ bukannya apa. Dato’ terpanggil untuk membuat research ini setelah membaca keratan berita berikut ini.

KUALA LUMPUR - Satu jawatankuasa akan ditubuhkan untuk mendapatkan pandangan pelbagai pihak berhubung polisi pendidikan seks di sekolah.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata berkata, jawatankuasa itu akan dianggotai pakar bidang pendidikan seks, biologi dan hal-hal berkaitan.

“Mungkin kita boleh mengambil sedikit contoh daripada apa yang berlaku di beberapa negara yang sudah memperkenalkan polisi ini dan daripada pakar di kementerian,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa induk pembangunan sukan di sekolah, di bangunan Parlimen, di sini, semalam.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, isu pendidikan seks di sekolah telah dibincangkan banyak pihak.

“Cuma kementerian belum membuat keputusan kerana kita faham ia suatu perkara agak besar dan perlu dihalusi, walaupun kita tahu, keputusannya dinanti bukan sahaja oleh kementerian tetapi juga pelajar, ibu bapa dan masyarakat.

“Saya bercadang menubuhkan satu jawatankuasa untuk mendapatkan pandangan pelbagai pihak yang setakat ini mungkin hanya menyuarakannya melalui media,” katanya. - Bernama


http://www.sinarharian.com.my/com/content/story6965384.asp

Hei pelik sungguh. Tak cukup ke seksa yang menimpa pelajar suci macam Dato’ ni bila belajar bab pembiakan dalam sekolah, ini nak ditambah dengan subjek khas pendidikan seksa ini. Kalau nak ikutkan, banyak lagi bab seks ni diterapkan dalam syllabus selain dari subjek Sains. Antara yang lain ialah Quran Sunnah dan Syariah Islam.

Hah ni satu lagi yang membuatkan Dato’ terseksa. Yang mengajarnya Ustazah bertudung labuh. Tajuknya ialah bab zina dan turun ayat Quran. Memang gigih Ustazah tu menerangkan apa dan macamana zina itu berlaku. Sebab dalam Islam, saksi perlu nampak betul-betul adanya ehem ehem itu, baru boleh dikatakan zina. Siap demonstrate lagi Ustazah tu. Masa tu Form 5, kelas dah campur laki pompuan. Rasa macam nak masuk dalam beg je di saat itu. Terseksa betul.

Itu satu. Dalam pendidikan Islam dan Syariah Islam ada juga didalamnya bab hudud, kalau zina diterangkan hukuman orang yang berzina dalam hudud. Ini semua ini, baik sains, pendidikan Islam atau pendidikan moral ke, ni kira pendidikan seks lah ni. Jadi apa perlu lagi pendidikan seks ni?.

Dato’ risau, kalau budak yang score subjek Maths biasa digelar kaki Maths, Mat Maths, gila Maths, tapi kalau budak yang score pendidikan seks ni nanti jadi apa pulak? Untuk renungan kita bersama. Akhir kalam, Salam Malam Jumaat!
-gurunsakura.blogspot.com-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...