Undilah...

Monday, April 16, 2012

Drama Larut Malam

3 orang ibu sedang melepak dan berbual-bual kosong di halaman rumah. Banyak topik yang dibincangkan dari bab main kutu, gaji kerajaan naik, Aaron Aziz menang anugerah, kes Rita Rudaini, kisah Safee Yang Menunggang, cerita Lisa Surihani kahwin dan cerita anak jiran sebelah yang tak kahwin kahwin.

Setelah selesai kenduri daging, ibu A bertukar topik tentang anak-anak mereka.

"Anak saya si Amran tu dulu masa kecik suka sangat main badminton. Tengok dah besar ni, dia dah wakil negeri jadi pemain badminton. Tak payah pinjam PTPTN pun, dah ada karier pun dia", kata ibu A.

"Wah, bertuahnya awak Cik Yah. Anak saya pulak dapat pendidikan percuma lagi. Senang, tak payah pening kepala pinjam PTPTN. Bila dah pinjam, mana lagi nak pikir, nak bayar hutang lepas dapat kerja, lepas tu nak pikir kena berdemo mansuh PTPTN lagi, nak pikir kena buat khemah kat dataran merdeka lagi, hei pening kepala", sambung ibu B.



"Hamboi Cik Som, bukan main laser lagi, sempat lagi yek isu semasa," balas ibu A.



"Biasalah Cik Yah, skrip pun Dato' Shah yang tulis kan. Kita ni melakonkan watak je, hah gitu", kata ibu B.



"Eh anak awak dapat pendidikan percuma tu kerja apa?", tanya ibu A.
Askar. Anak saya yang askar tu, Sham, dulu kecik-kecik tu suka sangat main senapang kayu", kata ibu B.



"Eh... eh... eh... berani mati ye dia... Kamikaze...", sampuk ibu A.



Tiba-tiba ibu C merasa cemas dan berubah wajah. Ibu A dan B kemudian bertanya ingin mendapatkan kepastian daripada ibu C.



"Ermmm... anak perempuan saya... yang kecik tu... sekarang ni suka sangat main..."


"Laaa.... Main sembunyi-sembunyi ibu balik tiang. Dah besar nanti, entah-entah dia jadi arkitek. Oklah tu cik Kiah ooi... apa yang nak dirisaunya...?"


_________________________________________________________________________________
SEREMBAN – Tiga wanita beragama Islam didenda RM25 seorang oleh Mahkamah Majistret di sini semalam selepas mengaku bersalah atas tuduhan berkelakuan kurang sopan dengan melakukan aksi tarian tiang di sebuah pusat hiburan di Nilai dekat sini Sabtu lalu.

Faiqah Azizan, 24, Nurul Huda Abdul Rahman, 23, dan Nooranishah Mohamad Isa, 19, membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Mohamad Izwan Mohamed Noh.
Mengikut pertuduhan, ketiga-tiga wanita tersebut yang berasal dari Kuala Lumpur didakwa mempamerkan tarian tiang di atas pentas dengan pakaian kurang sopan di tempat hiburan awam.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 21 Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil 1955 yang mengenakan hukuman denda tidak lebih RM25 atau penjara maksimum 14 hari jika sabit kesalahan.

Mereka adalah tertuduh beragama Islam yang pertama di Negeri Sembilan disabitkan kesalahan melakukan tarian tiang di bawah akta tersebut.

Mohamad Izwan dalam penghakimanannya berharap kesemua tertuduh insaf dan tidak mengulangi perbuatan itu demi menjaga nama baik diri dan keluarga mereka.

Kosmo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...