Undilah...

Monday, February 8, 2010

Awan Dunia Lagi

Salam sejahtera kepada penumpang-penumpang pesawat GS1151 ke Kuala Lumpur. Saya kapten Shah bersama anak-anak kapal mengucapkan terima kasih kerana memilih penerbangan ini. Kita akan berlepas sebentar sahaja lagi. Penerbangan ini dijangka liwat 10 minit. Maaf, lewat 10 minit. Sementara itu sila tumpukan sepenuh perhatian kepada demonstrasi kendalian keselamatan oleh anak-anak kapal kami, kerana ini mungkin berbeza dengan pesawat yang lain.

Jangan risau kapten. Kalau kapten tak suruh pun, memang Dato’ akan memberikan sepenuh perhatian ke depan punya, malah sepenuh hati lagi. Tak tengok, rugi pulak. Hah gitu. Dato’ baru aje balik dari Mighi, Saghawak atas urusan perniagaan atau muamalat. Tapi bukan urusan munakahat ye, hai marah kang Datin tu. Hah gitu. Oklah Miri. Bandar yang memang senyap dan seksi. Yelah jauh dari hiruk pikuk di kota macam Kuala Lumpur, yang penuh dengan password dan CCTV, tetapi Miri tetap moden. Bolehlah nak release tension tetapi masih lagi tidak ketinggalan atau bak kata orang, tak hulu lah kalau kita berada di sana. Kalau daripada segi makanan, memang banyak makanan yang unik dan sedap yang tidak terdapat di semenanjung. Dato’ rasa macam nak bukak franchise Miri Corner kat Kuala Lumpur. Salah satu menu yang Dato’ gemar ialah Mi Kolok. Memang betul-betul hor liaw. Mi dia ala-ala Indomie, menggunakan yee mee. Ada sup, dan disediakan dengan ayam golek bersama dengan sos cili khas dan kicap.

Pulang ke Kuala Lumpur, Dato’ menaiki penerbangan tambang murah pula kali ini. Suasana di dalam flight amat tenang dan damai sehinggalah Dato’ terpandang satu kelibat pramugari yang macam Dato’ kenal. Dari belakang, nampak macam Saiful. Sekali dia paling ke arah Dato’, alamak ini pramugari yang dulu ni, dari Awan Dunia siri pertama ni. Sila rujuk “Awan Dunia Siri 1”. Macam mana dia boleh tukar kerja ke company sini. Yelah, walaupun dia berkasar sikit dengan Dato’ tempoh hari, tapi Dato’ tak pernah buat laporan polis, apatah lagi tiada laporan perubatan oleh Doktor. Jumpa Perdana Menteri mintak biasiswa pun tidak. Walaupun penangan sikunya hampir terkena lubang hidung Dato’, namun di situ tiada kesan DNA pun.

Dato, ketika landing time di LCCT

Tak boleh jadi ini. Dato’ jadi tak ketahuan dan tak tahan. Semasa dia melontarkan skrip, “Drink, food to purchase!”, Dato’ mula menyapa. “Hi, CIFU today? Pramugari itu menjadi blur. Dato’ tanya lagi, “Can I f***** u today?”. Kemudian mukanya berubah menjadi marah seraya berkata “What???!!”. Hamboi, berani dia berkasar terhadap customer yang always right macam Dato’ ni. Dato’ pun apa lagi, “U nak kena transfer ke transnasional pulak ke?”. Hah terus terdiam dia. Memanglah terdiam, sebab Dato’ cakap dalam hati.

Kemudian Dato’ explain baik-baik. Dato’ tak tahan kerana adanya sifat mazmumah dalam hati dan tak mahu memutuskan tali silaturrahim sesama mukmin. Yang lepas tu lepaslah. Dato’ nak berdamai. Lalu Dato’ pun terus bertanya, “I mean, can I friend u today?”. Kemudian dia tersenyum. Hah macam nilah. Nama pun flight tambang murah, senyum pun kena murah maa.
Akhirnya kami berkawan dan berdamai jua. Cuba teka, yang mana satu pramugari yang berjaya Dato’ tarbiyyah kan. Jawapannya, kita akan adjourned ke episode akan datang. Hah gitu. Sekarang ni semua ayat-ayat court punya. Harap maklum, gambar tersebut, hanya sekadar hiasan. Yang penting, Now everyone can f**.
Flylah!

-gurunsakura.blogspot.com copyright

3 comments:

  1. dato jgn lupa baca doa semasa menaiki plane....jgn terlalu asik...takut2 ada hijack plak nanti...hah gitu...takut tak sempat nak CIFU "can i friend u" i mean...:)

    ReplyDelete
  2. Kalau tak sempat, kita tangguh lah CIFU. Yang penting, ngawan tetap ngawan! Hah gitu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...