Undilah...

Saturday, September 10, 2011

Cerpapen: Edisi Delivery

Entri kali ini Dato’ buatkan khas untuk pembaca-pembaca yang tak suka baca blog Dato’ yang mereka dakwa panjang berjela. Cerpapen adalah singkatan kepada "Cerita Paling Pendek".

Episod permulaan Cerpapen ini adalah berjudul "Delivery". Semoga terhibur dan terus menyokong blog ini. Kalau suka beritahu friend dan follow blog, dan kalau tak suka pula, sila beritahu Dato’, jangan unfriend pulak, hah gitu.


 
"Assalammualaikum! Anybody home?"

Jamil Abdullah berdiri kaku di hadapan rumah bujang yang didiami oleh rakan baiknya, Nasri. Kebiasaannya pada hujung minggu mereka bersama untuk lepak-lepak dan minum-minum, menonton bola EPL, update Facebook, tengok youtube dan lain-lain aktiviti yang difikir sesuai.

Setelah Nasri menjawab salam, dia mempersilakan Jamil masuk ke rumah. Pada masa itu Nasri yang baru bangkit dari sofa kelihatan sugul, mungkin kerana baru bangun dari lena yang singkat atau dalam bahasa mudah, baru habis take a nap.

"Masuklah Jamil, maaflah rumah bersepah. Maklumlah rumah bujang", kata Nasri sambil mengemas-ngemas bantal sofa.

"It's ok Nasri. Aku paham. Aku tahulah sebab aku kan tinggal sama kat sini dengan kau. Bantal tu pun aku yang punya."

Mereka pun buat hal masing-masing. Sekonyong-konyong kedengaran perut Jamil berbunyi. Namun bunyi itu hanya dapat didengar oleh Jamil sendiri kerana Nasri sedang sibuk mendengar muzik di Ipod Nano yang baru dikirim oleh ibunya di kampung.

Sebenarnya Ipod Nasri tertinggal di kampung masa balik kampung tempoh hari. Kebetulan kampung Nasri berdekatan dengan Jamil. Mak Nasri mengirimkan Ipod kepada Jamil yang baru sahaja pulang dari kampung kerana bercuti panjang.

Seraya, Jamil mengajak Nasri keluar makan dan lepak-lepak di restoran yang berhampiran dengan rumah mereka. Nasri enggan dan tidak bersetuju, lalu berkata;

"Tak payahlah keluar makan. Aku dah suruh kawan aku belikan. Kejap lagi dia sampailah. Kalau kau nak suruh dia lepak dengan kita pun boleh. Aku dah orderkan kau nasi paprik. Kau kan suka makan paprik dengan papdom."

"Ala bro, aku baru je makan nasi paprik dengan awek aku tadi. Aku teringin nak makan roti bom pulak ni" ujar Jamil dengan penuh demanding.

"Takde hal lah bro. Jap ye" balas Nasri sambil menelefon rakannya itu.

"Hallo, nasi paprik cancel. Boleh tukar roti bom?"
 
"Ok bro settle! Bro, aku baru je pasang wifi internet. Anytime je lu boleh layan"

Jamil kemudian membuka laptopnya untuk melayari internet. Dia kemudian bertanyakan Nasri akan password untuk wifi internet itu.

"Ooo password ye. Jap ye", balas Nasri sambil menelefon rakannya.


"Hallo, password wifi apa? Ah.. ok... ok..."

Setelah log in dengan jayanya, Jamil kemudian mengupdate facebooknya yang telah lama tidak diupdate selama 2 jam kerana dalam bas perjalanan ke Kuala Lumpur tiada perkhidmatan wifi. Tiba-tiba dia merasa tidak selesa dengan keadaan meja yang melekit-lekit. Dia mengajukan rasa lekit itu kepada Jamil.

"Ooo lekit ye. Jap ye", balas Jamil sambil menelefon rakannya sekali lagi.
 
"Hallo, lamanya! Diaorang dah siap masak ke belum? Ah jangan lupa tuala lap meja sekali ye"

'Finally, safely arrived at Kuala Lumpur. Menanti kehadiran roti bom. Lapau!' Setelah status diupdate di facebook, Jamil mengajak Nasri untuk menonton bola.

"Ooo EPL ye. Jap ye", balas Nasri sambil menelefon rakannya semula.

"Hallo, MU lawan Bolton channel berapa? Ah... ok... ok...

Ah ni Jamil, kau nak dal ke kari, kawan aku tanya ni?

Ah dal... dal ye. Thanks bro!"

Setelah 15 minit berlalu...

"As Selam Mualaikom! Yenibedi home?


"Ah masuk... masuk. Jamil, inilah kawan aku, Mubarak!
 
"Eh, ini pekerja kedai Mamak kat rumah kita!", reaksi Jamil terkejut.

Setelah mamak itu menghantar makanan yang dipesan, mengelap meja makan mereka dan menghidangkan sekali makanan,  Nasri memanggil Mubarak.

"Boss, kira!"
 
"Neee iskali ka asing ka?"
 
"Asing...asing!", jawab Nasri dengan pantas dan yakin.


"Boss, tisu ada?"


"Ada...ada..."

Setelah mereka membayar dan dipulangkan baki, Mubarak berlalu. Jamil yang masih terpinga-pinga bertanyakan kepada Nasri;

"Apa artinya semua ini? Nak makan kat rumah, kau order mamak, nak hidangkan makanan, nak lap meja kau suruh mamak. Password wifi, channel bola pun kau tanya mamak. Apsal kita tak pergi je kat kedai mamak terus?

"Sorrylah bro, sekarang, aku dah tak beranilah nak makan kat luar. Makan kat rumah aku rasa lagi selamat. Perompak sekarang ni dah macam Komunis!", jerit Nasri bersemangat.

"Aduh, apsal kau tak bawak sekali mamak- mamak tu tinggal sekali kat rumah ni, kan senang! Hah gitu!", balas Jamil dengan sinis.



Pengajaran Cerpapen: Kemerdekaan tidak akan menjanjikan keamanan yang mutlak, selagi minda dan akhlak kita tidak merdeka.

Sekian.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Sumber Cerpapen:

SHAH ALAM: Sebuah lagi restoran India Muslim atau mamak dirompak pada awal pagi semalam yang dipercayai dilakukan kumpulan sama dalam kejadian pada 28 Ogos lalu.

Dalam kejadian jam 5.30 pagi semalam, pemilik restoran di Seksyen 24, di sini, Ashraf Ali, 49, berkata, rompakan berlaku terlalu pantas kira-kira dua minit apabila tiga lelaki termasuk bersenjatakan parang meluru masuk ke restorannya.

Menurutnya, seorang daripada suspek itu menetak peti sejuk berisi ais krim menggunakan parang untuk menakutkan pelanggan dan pekerjanya, manakala rakan suspek merosakkan talian rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di suis utama.

“Kejadian itu menyebabkan 10 pekerja serta 10 pelanggan lari menyelamatkan diri ke pintu belakang.

“Perompak mengambil satu komputer riba dan telefon yang ditinggalkan pelanggan. Mesin wang di kaunter pembayaran juga dirampas kumpulan perompak itu,” katanya.

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...