Undilah...

Tuesday, December 20, 2011

Dik... Kira, Dik!

Selalu kita mendengar orang berkata bahawa akauntan terlalu berkira-kira. Memanglah akauntan ni kerjanya mengira, maksud Dato’ di sini ialah akauntan terlalu berkira. Benarkah begitu? Sebagai seorang akauntan, Dato’ memilih untuk bersetuju dengan kenyataan tersebut. Kerjaya seorang akauntan ini, selain daripada balik lewat, skop kerja mereka adalah untuk mengira dan merekod dengan tepat transaksi urusniaga syarikat atau organisasi. Tepat di sini termasuklah setiap sen yang dikira mesti direkodkan.


Di sini point yang membuatkan Dato’ terpaksa memilih untuk bersetuju yang akauntan ni terlalu berkira atau dalam bahasa mudah, kedekut. Mungkin disebabkan cara kerja seharian mempengaruhi sikap akauntan di luar pejabat menyebabkan setiap sen pun diambil kira. Misalan kalau anda ada berhutang dengan seorang akauntan, anda mungkin terpaksa membayar jumlah yang tepat akan ringgitnya dan sennya melainkan jika dihalalkan.


Skop kerja seorang akauntan juga meliputi menyediakan bajet untuk syarikat dan ini termasuk meminimakan perbelanjaan bajet sepanjang tahun. Jadi jika anda keluar makan dengan akauntan ke restoran fast food, contohnya ke Kentucky Fried Chicken (KFC), jangan terkejut kalau akauntan tu bertanya kepada anda, “Kupon Double Zinger ni boleh guna lagi tak?” Hah gitu.


Ini disebabkan sifat save bajet yang menebal pada akauntan terbawak-bawak hingga ke luar pejabat. Kita kena paham mengapa akauntan (tidak semua) bersifat berkira dan save bajet. Cuba bayangkan jika akauntan tersalah kira dan beza kesalahan seringgit tercatat di dalam laporan kewangan syarikat, dia tak boleh kata, “Mr. Chairman, ala seringgit je salah pun nak berkira”. Salah tetap salah. Kiraan mesti tepat.


Baik, itu akauntan. Bagimana pula dengan mathematician atau ahli matematik? Kalau kita kata akauntan berkira, adakah ahli matematik yang terlibat di dalam mencipta formula kiraan, juga berkira? Dato’ tak boleh nak komen sebab di luar kerjaya Dato’, tetapi Dato’ boleh berkongsi pengalaman semasa di universiti dulu bersama lecturer matematik.


Selepas selesai menjalankan ujian matematik, menanda kertas dan memberikan markah kepada student, lecturer matematik itu memulangkan kembali kertas mereka termasuklah kertas Dato’. Apa? Berapa markah Dato’ dapat? Hey, mana boleh cakap, Dato’ kan akauntan, akauntan kan berkira (tangan di bahu, mata ke atas).


Lecturer itu berkata, “Please check back your mark. If let say I have given you less, please come to me and claim back. But if you check and I have given you more, treat is as sadaqah”. Makna kata, lepas check balik kertas, kalau lecturer salah kira markah atau kita patut dapat lebih, jumpa dia dan tambah markah. Tapi kalau lecturer salah kira markah dan kita patut dapat kurang daripada yang dikira, simpan sahaja kertas tu, sebab lecturer tu kata anggaplah macam sedekah.


Jadi Dato’ rasa ahli matematik ni tak berkira kot, macam mulia je hati mereka ni. Maklumlah, mereka ni mencipta formula matematik, dan mereka tahu mana datangnya yang buruk, mana datangnya yang baik, dan mana formula “sin” dan mana “punca kuasa”. Hah gitu.


Hari Itu Dalam Sejarah

 
Tau tak, mamak kalau dia salah kira pun dia akan halal tau, paling tidak pun, dia pulang balik dengan gula-gula seposen. Hah gitu. Walaupun ada mamak yang terlebih kira sampai dua kali kira kat meja kita dan bagi kita bill, namun ini satu bonus untuk kita. Ambik dua bill tu, mana yang lebih kita sorok, mana yang kurang kita bayar. Contoh… contoh…


Restoran Melayu pun sama. Bila kita panggil, “Dik... kira dik!”, kadang-kadang tu dia tak kira pun. Punya baiknya pekedai bagi kita minum air suam free. Hah gitu. Tak berkira. Kadang-kadang tu punyalah baik, dia tak kira langsung makanan yang kita makan. Bila kita panggil, dia buat dek je. Ni pun berkira jugak. Berkira sangat nak layan customer. Sekian dimaklumkan.


Selepas membaca artikel dari The Malaysian Insider di atas ini, terus Dato’ teringatkan lecturer maths Dato’ di universiti itu. Dalam hati kecil Dato’, kalaulah lecturer Dato’ tu jadi juri, sudah pasti dia akan anggap anugerah lagu terbaik itu satu sedekah kepada Yuna, dan tak perlu dipulang balik.


Sekarang anda pasti dapat tahu mengapakah golongan akauntan ini terlalu berkira. Mereka ini mesti berkira. Sekiranya mereka tidak berkira sangat, begitulah hasil kiraannya, mereka akan salah kira!

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...