Undilah...

Thursday, December 29, 2011

Tiket Bas

Balik kampung memang seronok. Sebelum balik kampung lagi seronok. Terbayang wajah-wajah kesayangan hamba. Satu-satu tersemat di kalbu termasuk bibik di kampung. Tapi yang tak seronoknya bila time nak beli tiket bas. Terseksa rasanya nak pergi Puduraya ibarat macam diheret ke Pudu Jail. Rasa tak seronok. Kat situlah kaki paw tengah standby mencari mangsa. Di situlah juga pelakon jalanan mula mencari skrip kononnya dompet hilang nak balik kampung, kemudian meminta simpati kita untuk menghulur wang. Jika kita tewas maka di situ juga money kita akan drop. Hah gitu.


Puduraya juga terkenal dengan ulat-ulat tiket yang menawarkan harga tiket yang sentiasa melebihi paras siling dan syiling. “Aaa Johor Bharu Johor Bharu sekarang!” Masa mula-mula sampai ke Puduraya, Dato’ tak tahu menahu pasal ulat-ulat ni. Bila lalu tepi ulat, boleh pulak Dato’ melayan ulat tiket itu sebab Dato’ pun masa tu ulat buku. Hah gitu.


“Eh tak… tak... Saya tak nak ke Johor Bharu. Saya balik Muar. Tiket dah beli!”.


Sesiapa yang ingin menaiki bas di Puduraya lebih baiklah beli tiket di kaunter. Tapi yang tak seronoknya kadang-kadang orang kaunter tu pulak buat muka ulat, tak senyum dan tak ramah. Kaki paw tadi tu lagi manis muka daripada orang jaga kaunter tiket.


Itulah kenangan masa lalu. Sekarang Puduraya dah tukar nama jadi Pudu Central. Dah selesa, tak panas dan tiada lagi sauna asap bas. Sejak berkahwin dan memilik kereta, bas merupakan pengangkutan yang kita buat choki choki aje masa memotong di lebuh raya. Namun hari ini Dato’ perlu membeli tiket untuk balik ke kampung berseorangan. Datin dan anak-anak telah selamat sampai ke kampung kerana ada urusan awal.


Sekarang dah canggih. Tak perlu pergi Pudu Central atau Jalan Duta nak beli tiket. Pergi sahaja ke stesen minyak Petronas (yang terpilih sahaja) anda dah boleh memiliki tiket bas (transnasional) tanpa perlu bertemu dengan kaki paw, pelakon mintak simpati dan ulat tiket.


Kelihatan seorang kakak yang berusia sedikit sedang menanti di kaunter di dalam Petronas itu.


“Kak, bagi saya tiket ke Kangar, Sabtu, 31 December 2011, malam”


“Wah awak sambut New Year dalam bas lah nanti yek. Patutnya… malam-malam New Year ni orang biasanya keluar nak sambut. Ini awak dalam bas pulak”


Eh… eh… eh… Ramah pulak tukang jaga kaunter sekarang ni. Kalau yang masam tu, masam. Kalau yang ramah, terlebih ramah pulak. Tiketnya mana? Dato’ pulak yang masam muka sekarang ni. Dan kakak tu terus membebel.


“Paling lewat yang ada tiket pukul 9.30 malam, boleh? Yang lain semua dah habis. Ramai jugak orang yang sambut New Year dalam bas ni yek”


“Err… kak saya tak kisah pun New Year... New Year ni… Tiket saya mana?”


“Oooo bagus. Ini mesti anak emak ni!”


Ada ke dia kata Dato’ ni anak emak. Anak emak di sini adalah ayat ringkas. Ayat yang tersembunyi ialah 'Anak Bujang Emak'. Hah gitu.


Seronok betul beli tiket zaman sekarang. Rasa macam nak beli tiket lagi. Ada siapa nak kirim?

2 comments:

  1. waktu balik kg adalah waktu yg paling dinanti2 kan, siap countdown lg kt meja study..

    btw, nice to see your blog, i'm just started in blogging, please visit mine too :)

    insanbiasabiasa@blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Saya ingin berkongsi info dengan semua pengunjung blog ini. Anda kini boleh membeli tiket bas online dengan mudah dan murah di website kami. Nikmati diskaun sehingga 40% dari syarikat bas yang terpilih.

    Sila layari malaysia bus atau tiket bas online.

    Terima kasih buat admin!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...