Undilah...

Sunday, March 4, 2012

Ujian Hidup

Setelah melupakan kejadian yang berlaku pada malam Jumaat semalam, si suami dan si isteri pergi ke pejabat seperti biasa. Hari Jumaat merupakan hari yang paling dinanti oleh semua pekerja makan gaji kerana menantikan hari minggu yang bakal tiba.


Masing-masing telah mempunyai plan aktiviti di dalam kepala mereka dan tidak sabar untuk direalisasikannya kelak bersama yang tersayang. Hari Jumaat juga biasanya hari datang lewat ke masjid bagi lelaki dan hari masuk lewat ke pejabat waktu tengah hari bagi perempuan kerana bershopping . Hah gitu. Namun kedua-dua gender ini telah bersepakat untuk pulang awal ke rumah pada hari itu. Begitulah keistimewaan hari Jumaat.


Begitulah jua yang diharapkan oleh si isteri tersebut. Namun pada hari Jumaat itu, si suami tidak pulang lagi ke rumah, tatkala si isteri sudah berada di rumah. Nasib si isteri baik kerana Aaron Aziz pada masa itu free untuk menemaninya dan bersolat jemaah maghrib bersama di slot drama tempatan di TV.  

Jam berdetik begitu perlahan di dinding rumah. Bukan disebabkan jam batteri AA kehabisan, tetapi disebabkan penantian si isteri yang berpanjangan menanti kepulangan si suami yang tiada khabar berita. SMS dan panggilan tidak dijawab, Facebook si suami tidak diupadate dan Facebook si isteri tidak di “like”. Kalau dulu sebelum kahwin, pantang si isteri update wall facebook, si suami yang mula sekali like. Sebab takut orang lain masuk line. Hah gitu. Satu perkataan yang bermain di fikiran si isteri untuk menjawab misteri kehilangan suaminya iaitu “curang”.

Jarum panjang menghala ke angka 12. Jarum pendek di angka 1. Kelibat si suami mula kelihatan di depan pintu. Si isteri tiba-tiba keluar dari bilik tuan katil bersama jarum kemarahan. Si isteri yang sangsi terhadap suaminya ingin menyoal selidik untuk mengukuhkan tekaannya.

Isteri: Pergi mana baru balik ni?

Suami: Ada mesyuarat malam tadi berkenaan dengan pembukaan kilang kimia baru.

Isteri: Kilang kimia? Mana ada orang nak bukak kilang kimia? Mana selamat, tak sayang undi ke?

Suami: Lyna oh Lyna. Kilang kimia ni selamat. Kilang kimia ni bukan kilang nuklear. Bahan mentah kilang yang bakal dibuka ni bukan bahan radioaktif kerana kandungan radioaktifnya rendah.

Isteri: Are you sure? Siapa yang pergi mesyuarat tadi?

Suami: Biasalah, Dato’ Q, Professor R dan Dr. S.  Lyna tahu kan semuanya pakar sains.

Isteri: Dato’ T ada sama?

Suami: Hurmm… Dato’ T nak buat apa, dia politikus. Nak undi je.

Isteri: U cakap betul-betul ni, u pergi mesyuarat ke pergi mengurat.

Suami: Betullah. I ada satu je Lyna, I takde banyak Lynas. Tengok, soalan u tadi I jawab lancar je. Takkan I nak tipu u.

Isteri: Ok, ini soalan terakhir I. Which number should come next in the series? 1 - 1 - 2 - 3 - 5 - 8 - 13

Suami: Erk… erm… jap.. aish… aaaa… susahnya… emmm…

Isteri:  Masa tamat. Sampai hati u buat I begini. Hantar I balik rumah mak bapak I!

Perkahwinan dengan pasangan IQ rendah itu no problem, tetapi perkahwinan dengan pasangan akhlak rendah itu on problem.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...