Undilah...

Sunday, September 11, 2011

Gelinya Mat!


Ustaz Harun Lucah
Wanita Kerjakan Anu Pakwenya
Restoran Berahi
Tragedi Tangkap basah
Aksi Bola Keranjang Membawa ke Ranjang
Pesta Buih Liar
Makan Lemang Sebelum Rogol
Website Terlampau
Video Klip Aksi Ustazah



Pernahkah anda membaca highlight tajuk-tajuk berita di atas di dada-dada akhbar? Pastinya anda akan dapat menemui species berita tersebut hanya pada akhbar tabloid yang kompak atau orang gelarkan surat khabar nyamuk.

Ciri-ciri surat khabar jenis ini adalah tajuk dia gempak dan berbaur double meaning dan lucah seperti petikan tajuk di atas, dan cerita selanjutnya disisipkan pada muka surat sebelah. Kalau dahulu kala sisipan beritanya ada di muka 2, tetapi lama kelamaan sisipannya agak terkebelakang, ada yang di muka 4, ada yang di muka 6.


Mungkin ini strategi pemasaran, bila pembaca nampak tajuk berita yang gempak dan menggiurkan, pembaca terpaksa membeli. Ini kerana untuk mengetahui berita selanjutnya kena selak banyak muka surat. Tak sempat kita nak sampai muka surat 2, sempatlah penjual menjegilkan biji mata dia tanda amaran no free reading.


Apakah perasaan anda bila membaca tajuk berita seperti di atas tadi? Geli tak? Geli kan? Walaupun berita itu benar, tetapi kadang-kadang tu, agak keterlaluan dan semestinya kita terfikir perlukah disiarkan berita ini? Timbul pula persoalan inikah yang dinamakan berita?


Tidak dapat tidak, sudah pastinya selepas mendapat tahu berita itu, orang akan mula google video clip ustazah, orang akan mula surf internet cari website terlampau, dan orang akan mula beli Garmin, nak GPS di mana lokasi Pesta Buih dan Restoran Berahi. Kepada yang save bajet tu, mungkin mereka akan menggunakan GPS yang lain - Global People Survey iaitu tanya orang tepi jalan. Hah gitu.


Satu pagi yang hening, Dato' tiba-tiba pening membaca sebuah akhbar yang sangat popular. Ada satu berita ini yang menarik perhatian Dato'. Namun berita ini tidak berkaitan dengan kisah lucah atau seks, tetapi berita ini berkaitan dengan IT/Game. Cuba lihat berita tersebut di bawah ini;


Anda nampak tak apa yang tak kena dengar berita tersebut? Puas berhari-hari Dato' fikirkan dan baca berulang kali, tetapi masih tidak faham kaitannya tajuk berita dengan permainan game bola itu.

Yang paling hampir Dato' boleh kaitkan ialah Rasa Lucu (Geli Ketiak) ketika bermain permainan Go! GoI Soccer itu. Tak logik pulak kan. Tapi apa pun memang tidak manis tajuk berita ini. Geli tak?

Walaubagaimanapun Dato' lebih rela membaca berita-berita jenis ini daripada membaca berita politik mutakhir ini. Sekejap pasal Mat ini, sekajap pasal Mat itu. Yang itu lagi Geli, Mat!


http://gurunsakura.blogspot.com

2 comments:

  1. surat khabar nyamuk??
    err
    ala sma la mcm org yg suka letak tjuk entri dkt blog
    tpi xder kaitan pn dgn tjuk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...