Undilah...

Monday, September 5, 2011

Raya Itu Merdeka: Oppss... Sikapnya



"Tanda berakhirnya Ramadan, dan bermulanya Syawal ialah apabila anak baju sudah kelihatan".


Raya itu Merdeka. Oppss... Sikapnya. Inilah realiti yang berlaku pada masa kini. Sesetengah orang menganggap Tuhan hanya ada dan melihat kita pada bulan Ramadan, atau pada bulan puasa. Masa itu semua orang nak beramal Salleh, semua nak I follow ke arah kebaikan. Yang takde tudung, masa Ramadan dia bertudung Yuna. Sebelum bulan puasa dia sanggup ke Yunam, repair rambut, tujuannya untuk tontonan umum.

Masa bulan Ramadan
 
Kalau dulu sebelum puasa, dia kaki gurau, masa bulan puasa, elok aje sikap dia, jadi kaki surau. Sebelum Ramadan, dia memang kuat merokok, tapi bila bulan Ramadan tiba, dia boleh berhenti merokok, terus dia jadi kuat rukuk dalam sembahyang. Tengok tu. Oppss... sikapnya.

Namun apa yang berlaku apabila Syawal menjelang? Dia menjerit... Merdeka! Merdeka! Merdeka! Tudung dibaling ke langit ibarat graduan yang meraikan hari konvokesyen walaupun belum merdeka dari PTPTN. Rokok terus dihisap, rukuk mula terabai walaupun dia tahu dia bakal dihisab. Masa bulan Ramadan, dia siap conteng kat dinding surau, "Shah wuz here, see you next year". Hah gitu. Surau dan masjid hanyalah sekadar tempat perlancongan selama sebulan untuk dilawati sesekali. Oppss... begitulah sikapnya. 


Sikap dan amalan baik hanya bila tiba bulan Ramadan. Lepas Ramadan, bila Syawal tiba, itulah jadinya, anak baju dah mula kelihatan. Selepas raya entah bagaimana pula statistik oppss sikapnya. Entah berapa banyak kemalangan jiwa dan minda dicatatkan. Berapa banyak yang dressing maut? Berapa pula yang tercedera ringan ringan? Hah gitu.



Masa raya hari tu, Dato’ sempat pergi ke bandar menuju ke bazar pakaian untuk membeli belah sikit. Elok saja keluar dari kedai tu, mata Dato’ termasuk ekornya sekali terpandang perempuan-perempuan yang berpakaian HD - menjolok mata, terang dan nyata. Itu yang terkeluar ayat perenggan pertama tadi. Dato’ pun jadi Astro Beyond, Dato’ pause dan rewind, kemudian “Kita Rakam Aje”.


Yang peliknya dia pandang Dato’ semacam bila Dato’ melemparkan senyuman manja kat dia sambil Dato' melambaikan tangan salam perkenalan. Terus dia fast forward lari macam nampak Acidman. Dah puluhan tahun Merdeka, tapi pakaian dia masih dijajah.

Masa Raya dan Merdeka



Dato’ kemudian ke kedai CD/DVD. Tauke Cina kat kedai tu, bila nampak Dato’ terus dia bersuara "Allo boss apa mau? Sorilah boss, itu DVD Mat Sabu tarak jual sini, tapi aaa, itu DVD Bukit Kepong ada. Lu mesti angkat, manyak sedihnya pun". Dato’ menjadi hairan, apahal dia offer Bukit Kepong pulak ni. "I mau CD lagu Korea lah, mana dia? Itu group perempuan yang cute cute punya. Itu kalau dia dance aaa, kita punya mata tak boleh kelip woo"

Tauke tu kemudian memimpin Dato’ ke bahagian CD Korea. "Aiyya, lu ini macam pun ada tengok ka? Manyak susah mau percaya". Ceh, Ada pulak dia kata macam tu. Dato’ ni walaupun muka Bhaiya, tapi hati Korea. Hah gitu. Sebenarnya Dato’ nak check tajuk lagu kumpulan Girls Generation-SNSD, balik nanti boleh download.  


Takpe, dia jajah kita dengan K-Pop, kita jajah dia balik dengan M-Pop. Tapi ada ke orang Korea sana nak dengar lagu kumpulan Gula Gula dari Malaysia?, ada ke perempuan-perempuan Korea sana jadi histeria bila tengok persembahan kumpulan 24:7 dari Malaysia?



Dato’ pun beredar ke tempat letak kereta untuk pulang ke rumah. Dato’  melabuhkan punggung ke dalam kereta. Kereta mahu diundur, side mirror dipandang. "Alamak!". Segala persoalan yang tadi terjawab kini. Patutlah. Rupa-rupanya lepas cuba pakai dan bayar, Dato’ lupa nak tanggalkan dari kepala, kopiah putih yang Dato' beli kat bazar tadi!


Oppss...



http://gurunsakura.blogspot.com

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...