Undilah...

Monday, October 24, 2011

Anda Ada 6 KM Lah Pulak


Saya… A407… Dato’ Shah
Aceh, macam inspector Polis perkenalkan diri pulak. Acaner tu? Yang ni Anda Ada 6 km lah pulak, susulan daripada Anda Ada 10 KM. Kali ini dengan semangat yang baru , prinsip yang baru, azam yang baru, cuma t-shirt je yang lama, sebab takde size. Hah gitu. Penganjur hanya ada size L dan M sahaja. Jadi terpaksalah Dato’ pakai t-shirt sendiri. Arggghhh… Ini membuatkan semangat Dato’ lagi membara ni. Tunggulah next time bila dah kurus, Dato’ akan pakai size Muat iaitu saiz M.

Pada tanggal 9 Oktober 2011, hari Ahad, Dato’ telah tanggalkan pakaian tidur awal-awal pagi lagi untuk menyertai satu lagi larian, kali ini larian amal PIKOM Charity Run. Nampak tak, dia punya ayat ulang-ulang... larian, amal, charity, run. Takpelah ini nak menguatkan lagi ayat dan nawaitu untuk berlari. Subuh-subuh lagi, Dato’ telah bergegas ke Capsquare, tempat perlumbaan bermula. Subuh itu juga, ketika Dato’ nak memulakan perlarian, ada pulak sekelompok insan yang baru nak mengakhiri perniagaan, semasa Dato’ menyusuri Jalan Tunku Abdul Rahman dan menjeling-jeling seketika keadaan di sekitarnya.

“Hey, ape nengok-nengok ni, business closed lah, nyah!

Uniknya larian amal ini diadakan di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur yang akan melalui KLCC dan KL Tower. Mengapa larian ini unik? Ini kerana kebiasaanya larian di KL akan diadakan di Dataran Merdeka, dan melalui jalan-jalan yang kurang sibuk. Ini penganjur yang cakap dalam ucapannya semasa semua para pelari sedang memanaskan badan dan semasa Dato’ sedang memanaskan wajah  dengan flash kamera.

Jadi apa pula benchmark Dato’ kali ni? Kamonlah, dah pernah masuk larian takkanlah kali ni nak masuk buta je. Kali ni, Dato’ sudah bersedia dengan strategi bagai. Apa? Benchmark Dato’ masih lagi Datin? Hey, pesan hadith ada menyebut, orang beriman tak akan disengat dua kali dalam lubang yang sama. Tapi Dato’ ada pesan kat dia, nanti sekali sekala, masa larian tu Dato’ akan jenguk-jenguk belakang dan tunggu dia untuk lari sama-sama. Makcik India  dan amoi seluar pendek berbunga??  Hey, harap-harap tak jumpalah. Dahlah laju, potong tak bagi signal.

Dato’ ada strategi baru. Muzik! Malam sebelum larian, Dato’ dah transfer semua lagu-lagu yang fast track, bergenre rancak dan yang kena dengan jiwa Dato’ iaitu kumpulan K-POP, 2pm. Dato’ memang peminat setia 2pm. Bukannya sebab Dato’ selalu keluar lunch dari ofis pukul 2pm, tetapi disebabkan lagu-lagu dia mampu membuatkan kita rasa semangat dan motivasi untuk memulakan tugasan atau apa juga yang  dilakukan.

Setelah peserta-peserta larian dilepaskan untuk berlumba, Dato’ memasang track pertama dari 2pm, “Heartbeat”. Lagu ini berkenaan jantung dan hati seorang lelaki sejati yang berdegap degup ingin meluahkan rasa cintanya kepada si jantung hatinya.  Mendengarkan lagu ini membuatkan permulaan larian Dato’ lancar dan agak licin, dan jantung Dato’ ketika itu mengepam laju persis RON97 masuk ke dalam injap enjin. Peluh jantan mulai turon. Memang ada rasa macam nak berhenti, tapi bertemankan lagu-lagu K-POP  menyebabkan larian Dato’ pada kilometer pertama  agak TIP-TOP. Masuk kilometer kedua, larian-larian peserta yang lain nampak agak perlahan dan ada yang telah berhenti untuk berjalan. Termasuklah Dato’, hah gitu.

Kebetulan, masa Dato’ dah membuat keputusan untuk bersiar-siar sahaja, laluan larian sedang menuju ke arah persimpangan traffic light. Kelihatan di situ Polis traffic sedang mengawal lalu-lintas dan kedengaran bunyi hon yang berpanjangan terutamanya dari mat-mat rempit.

“Hah, cepat-cepat, terhegeh-hegeh!” kata Polis traffic itu dalam hatinya sambil meniup wisel.

Kiri… kanan… kiri… kanan… Dato’ terus memecut laju dan laluan ketika itu sedang menuju ke arah KL Tower. Laluan ke KL Tower berbukit yang curam, menyukarkan perserta untuk lari. Dato’ mengambil keputusan untuk berjalan, tetapi masih dalam semangat pertandingan. Ketika inilah Dato’ terserempak dengan kelibat yang macam pernah dilihat.

Pakcik Nawee??? Oh tidak. Dato’ kemudian memintas Pakcik Nawee tetapi dengan rasa hormat… mintak laluan, mintak laluan.

“Hah kau! Kau tau pasal bajet 2012? Apa kebendanya dia pergi naikkan gaji sampai 40%. Kau pikirlah, harga barang pun naik sama, kau tau? Ha, pastu ada ke dia nak bagi bantuan RM500 untuk orang gaji  RM3,000. Hey, RM500 tu boleh dapat apa? Pastu, ada pulak nak bagi pendidikan percuma. Hey, kalau free, mana orang nak hargai pendidikan tu, nanti ibu bapak buat tak kisah pelajaran anak dia, kau tau?  Kalau anak-anak dah malas belajar nanti, ha ini semua salah kerajaan!

Kau tau dia nak claim Bajet 2012 ni konon berkebajikan. Hey, berkebajikan tu kau tau ke apa? Negara kebajikan tu pemimpin dia berintegriti, petolongan kepada semua rakyat, pastu kena adil. Bukannya bagi pulus dah kira kebajikan, kau tau? Ini tidak, diaorang kat atas kuis sana kuis sini bina Istana. Rakyat kat bawah ni kais petang kais pagi, bina Istana Pasir! Kalau rakyat susah nanti, ha ini semua salah kerajaan!

Umur pesara pulak dia nak naikkan lagi ke 60 tahun, kau tau? Hey, abis tu apa nak jadi dengan budak-budak lepas belajar universiti nanti? Mana ada tempat nanti. Diaorang nak kerja apa? Menganggur? Kalau kadar pengangguran meningkat, ha ini semua salah kerajaan! Dah senja-senja nak kerja, dah senjakala ni patut duk masjid, kau tau!"

Dato’ layankan ajelah. Tapi setelah belajar dari kesilapan yang lalu, Dato’ meminta izin kepadanya untuk blah dari situ disebabkan dia masuk kategori lain, kategori veteran.

Langkah Dato’ agak laju bila menuruni bukit dari KL Tower, masa ni Dato’ main-main brek je, tak yah tekan minyak. Kemudian Dato’ terus berlari, memotong beberapa peserta, dan sekali sekala berjalan laju untuk mengambil nafas, dan menyambung larian bila lagu 2pm terus rancak.

Larian di ketika ini tinggal lagi 2 km yang terakhir dan dengan lagu 2pm terhenti. Di ketika ini juga setelah track bersambung, dengan tak semena mena, di hujung halwa telinga Dato’, kedengaran temponya agak slow. Entah bagaimana, lagu Senjakala, nyanyian P Ramlee muncul. Dato’ terpaksa berlari mengikut rentak iramanya yang agak perlahan. Setelah lebih kurang satu jam, akhirnya Dato’ berjaya ke garisan penamat.

Aik, sijil aje! Medal takde ke. Hey geramnya aku. Ha ini semua sebab muzik slow tadi lah ni. Ha ini semua salah Pakcik Nawee!

Jangan kata yang kita ni berlari di atas trek dan jalan yang salah, tetapi kitalah sebenarnya pelari yang salah. Kita sememangnya mempunyai  pilihan. Jika kedua-dua pilihan itu baik, maka pilihlah yang terbaik. Jika kedua-duanya lemah, bukan pilih yang terlemah, biar Dato’ habiskan ayat dulu. Jika kedua-duanya lemah, maka pilihlah yang kurang lemah antaranya. Sebagai insan biasa, kita senantiasa mahukan kesempurnaan. Tetapi jangan sampai yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran, bak kata orang. Bak kata Dato’, jangan yang dikejar finisher medal, yang dikendong bawa pulang, hanyalah sijil penyertaan!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...