Undilah...

Saturday, October 29, 2011

Cerpapen: Edisi Performance Review

Karipap-karipap yang sebentar tadi panas, kini menjadi sejuk, kesan udara hawa dingin yang dipasang pada kadar yang dingin amat. Letaknya teratur dan dihempap-hempap antara satu sama lain di dalam mangkuk kaca yang bertaraf eksklusif. Bosan dan rimas dengan keadaan yang terhimpit, sebiji daripada karipap itu bangun bersuara, “Eh kawan, kau tengok sebelah kita itu, berlengas je aku tengok, jijik!”.

Di satu sudut berdekatan dengan sekumpulan karipap itu, kelihatan donut-donut yang dipenuhi gula satu badan.

Karipap itu mula menegur donut, “Kau tau kitaorang punya strength? Sekarang ni kitaorang dah glamer, manusia dah angkat kami ke layar perak. Tu Karipap-Karipap Cinta. Kau ada? Aku tengok kau ni banyak weaknesses. Tahukah kau bahawa kaulah kuih yang ditengah-tengahnya tak boleh dimakan? Sebab tengah-tengah kau berlubang, mana boleh makan. Hah gitu.”

Selamba saja karipap mengchoki-chokikan donut itu sambil disusuli hilai ketawa rakan-rakan papnya yang lain.

Donut rasa tercabar dan membalas, “Eleh, baru masuk satu filem dah kecoh. Nak cakap pasal strength konon. Eh antara aku dengan kau siapa lagi berharga? Aku lagi bernilai tau. Setakat kau, 3 biji boleh dapat seringgit. Kau cuba pergi Big Apple boleh ke tak beli donut dengan seringgit?”

Tersentap mendengar kata-kata donut, karipap mengambil tindakan untuk mengubah topik, “Wei… wei… kau perasan tak, ada manusia yang tengah perhatikan kita ni?”

“Mana… mana?”, tanya donut yang telah masuk perangkap karipap.

Ya, sebenarnya yang sedang memerhatikan mereka berkuih, adalah Dato’ sendiri. Dah lama Dato’ duk usha usha. Bilalah nak dapat makan ni. Bilik meeting ni dahlah sejuk. Meeting pulak membosankan, berkenaan dengan performance evaluation di akhir tahun. Setiap staff dikehendaki mengisi borang, dan menyatakan adakah goal yang dicadangkan pada awal tahun tercapai melalui prestasi kerja sepanjang tahun. Juga di situ perlu dinyatakan akan strength (kekuatan), weaknesses (kekurangan atau point untuk peningkatan prestasi. Semua ini akhirnya akan dibincangkan bersama dengan supervisor masing-masing.

Tiba-tiba telefon Dato’ bergetar. Hah, ini yang ditunggu-tunggu. Dapat juga Dato’ keluar sekejap dari bilik meeting.

“Hello, kami dari Syarikat Korea...”

Hah. Syarikat Korea mana pulak yang telefon ni. Mana pulak dia dapat resume Dato’. Terbayang pulak nanti, dapat kerja satu office bersama Saranghae Saranghae di sekeliling. Lepas waktu ofis, boleh pergi konsert Girls Generation.

“Kami dari Coway. Hari tu, pekerja kami ada datang rumah, buat servis, bukan? Kami ingin mendapatkan maklum balas. Adakah pekerja itu berpakaian kemas, datang pada masa yang dijanjikan dan memberi penerangan yang secukupnya. Kemudian kami mahu mendapatkan rating, dari 1 hingga 5, berapa yang Encik bagi?”

Dato’ memang mempunyai mesin penapis air Coway di rumah. Hai, sampai Coway pun buat performance review kat pekerja dia. Memang musim agaknya. Maklumlah hujung tahun, nak tentukan juga, siapa yang promote, siapa yang demote, ada kenaikan gaji atau tidak.

Sempena musim performance evaluation ini, Dato’ ingin mempersembahkan satu lagi Cerpapen - cerita paling pendek. Selamat membaca. Yang tadi tu mukadimah aje. Hah gitu.

22 tahun pasangan itu mendirikan rumahtangga. Adat hidup suami isteri, ada pasang surutnya. Lautan mana yang tidak dilambung ombak, langit mana yang tidak mendung dan lebuhraya mana yang tak pernah accident. Namun segala onak dan duri ditempuh jua. Salmiah telah dikurniakan Ilahi dengan empat cahaya mata, bersama pasangannya Harun. Apa yang menjadi masalah ialah anak-anak Salmiah semuanya anak-anak Harun. Anak Harun betul! Maksudnya anak-anaklah antara sebab Salmiah terus kuat mempertahankan rumahtangganya yang bagaikan retak menanti belah.

Selama lebih 10 tahun Salmiah dan Harun, suami isteri tidak bercakap sesama sendiri. Kadangkala, mereka menggunakan facebook sebagai medium untuk berkomunikasi.  Itupun dengan mengupdate status facebook masing-masing walaupun mereka berada di dalam rumah yang sama. Jika Salmiah ingin keluar ke rumah, untuk mendapatkan izin suami, dia terus update statusnya;


“Pergi ke kota menunggang kuda,
Membawa ragi bersama pandan,
Hajat di hati mahu ke kota,
Apakah diri ini diizinkan?"

Walau bagaimanapun Harun tidak membeli pantun Salmiah kerana Salmiah pun tak ingin menjualnya. Salmiah hanya akan keluar rumah setelah suaminya Harun like status facebooknya. Begitulah kroniknya keadaan rumah tangga mereka.

Salmiah berasal dari Terengganu manakala Harun berasal dari Selangor. Mereka  berselisih faham bukanlah kerana Harun bengang disebabkan Selangor kalah kepada Terengganu di separuh akhir Piala Malaysia 2011. Atau bukanlah sebab Salmiah bengang disebabkan Enakmen Hudud di Terengganu semasa PAS memerintah yang tidak dinyatakan peraturan jika suami meliwat isteri. Punca selisih faham ini adalah kerana ego masing-masing.

Untuk itu, Salmiah telah bertekad untuk mendapatkan khidmat nasihat di pejabat agama secara bersendirian. Salmiah menceritakan masalah rumah tangga mereka di hadapan seorang ustaz yang bertugas pada ketika itu. Salmiah menceritakan segalanya yang berlaku pada sesi performance review itu.

Ustaz itu tercengang dan pelik bagaimana suami isteri boleh tinggal sebumbung tetapi tidak bercakap selama 10 tahun! Lalu ustaz itu bersuara, “Beginilah, apa kata kamu, sebagai isteri, mengalahlah, buanglah ego kamu tu. Kamu tegurlah suami kamu tu dulu. Tak ada jatuhnya maruah kamu, malah martabat kamu akan tinggi di atas sifat rendah diri kamu itu.”

Semasa Ustaz itu sedang memberi khidmat nasihat, dia terdengar suara budak menangis di dalam bilik kaunseling itu. Tiba-tiba budak yang berusia lebih kurang 2 tahun itu muncul di sebelah Salmiah.

“Yelah... yelah... kejap lagi kita balik ye”, pujuk Salmiah kepada budak itu.

“Ini anak kamu ke?”, tanya Ustaz dengan penuh kehairanan. Salmiah menjatuhkan kepalanya sekali. Budak itu merupakan anak keempat Salmiah dan Harun.

Ustaz: "Eh peliknya, macam mana kamu tak bercakap dengan suami kamu selama 10 tahun, tapi kamu ada anak yang kecil sebegini?"

Salmiah: "Ustaz oh ustaz… Kalau bab tu, memey lah… Tak perlu kata apa-apa…"

Ustaz: (Senyum)

Hamboi. Gaduh punya pasal, masa suami isteri tu nak berkomunikasi, dia sanggup guna facebook. Tapi bila nak anak, pandai pulak dia guna face to face ye. Hah gitu. Pengajaran cerpapen kali ini ialah, performance review harus dilakukan dengan ikhlas dan tanpa ada ego di hati. Berbincanglah dan bermuhasabahlah tentang kelemahan diri dan cara-cara untuk memajukan diri dengan orang yang sepatutnya kita rujuk.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...