Undilah...

Wednesday, October 26, 2011

Cuti Diwali


“Assalammualaikum…w.b.t. Perhatian kepada ibu/bpa penjaga,
dimaklumkan bahawa tadika arabiah bab al-kauthar akan ditutup(cuti)
pada 26,27,28 hb oktober 2011 untk beri laluan pada cuti deepavali.
Kerja sama dari pihak tuan dan puan, amat kami hargai. Tkasih. Harap maklum.”

SMS ini Dato’ terima pada dua hari yang lepas, manakala hari ini umat beragama Hindu merayakan hari Deepavali, ataupun hari Diwali seperti yang kita kenali semasa menonton filem Hindustan. Deepavali disambut  pada hari ke 14 bulan Aipasi di dalam calendar Tamil, iaitu antara bulan Oktober dan November. Perayaan Deepavali dikenali sebagai pesta cahaya dan juga dikenali sebagai hari cuti umum di Malaysia. Hah gitu. Ada pihak seperti Human Right Party (HRP) yang merupakan platform politik Hindraf mencadangkan agar cuti deepavali dipanjangkan lagi seperti dua perayaan  terbesar di Malaysia yang lain, Tahun Baru Cina dan Aidilfitri. Diharap kerajaan dapat mengkaji dan menimbang permintaan pihak berkenaan tentang cuti deepavali. Yelah, ustazah juga tidak mahu ketinggalan meraikan cuti ini bersama-sama. Hah gitu. Barulah kurasa hidup ini akan lebih cerah dan meriah.

Sememangnya kemeriahan Deepavali tidak dapat dinafikan. Pada pagi yang berbahagia ini, kita bangun pagi pada cuti-cuti begini, di atas meja terhidang kuih muih seperti vade, laddu dan hidangan main course yang lain seperti putu mayam, tosai, idli, nan cheese dan makanan lain berasaskan sayuran. Namun ini cuma hanya ilusi. Realitinya, kita harus mandi dan terjahlah ke mana-mana kedai untuk bersarapan pagi.

Dato’ dan sekeluarga telah pun pergi ke restoran mamak berdekatan untuk makan pagi. Ramainya orang tidak terkata. Menyesal pulak bangun lambat. Suasana di kedai mamak pada pagi itu tidak seperti biasa. Hari biasa, belum sempat kita duduk, pekerja mamak sudah bersiap sedia menerima arahan atau order bersama pen dan kertas. Tetapi pagi ini, lain yang dipanggil, lain pula yang datang. Tauke DVD pulak yang datang ambik order. Terkejut juga kami anak beranak mendengar pengakuan yang dia kahwin banyak dan isteri dia semua jahat – “Bini Biniku Gangster”. Eh tauke, bini gua pun gangster taw, kalau dia lapar, dia makan orang taw. Jangan sampai lu pulak jual DVD bini gua nanti! Tauke DVD pun berlalu, namun seorang pun pekerja mamak tak lalu-lalu. Ada yang nak kena Libas ni.

Dato’ pun mengemaskan sendiri meja makan yang berserabut, mengelap sisa kuah dal, dan pergi mencapai baby chair. Setelah beberapa kali mengangkat tangan dan membuat bunyi tikus, akhirnya seorang pekerja singgah. Pesanan telah selamat diambil dan kini kami menunggu giliran makanan sampai. Dalam hati kecil berkata, mengapalah pemilik restoran ini tak belajar dari pengalaman dulu. Kalau public holiday ke cuti umum ke, apa salahnya tambah pekerja. Bila servis laju, orang pun ramai datang. Memanglah sekarang ni pun ramai, tapi ramai yang masih menunggu dan tak dapat makanan lagi. Bila ambik pekerja ramai, servis laju, maka pelanggan akan datang silih berganti.

Bila dah jadi macam ni, pekerja pun, sehingga dah tak menang tangan. Janganlah pula kita nak harap membuat pesanan yang mengada-ngada. Nak order telur mata yang mata tak nak pecah, bihun goreng tak nak sayur, teh tarik kurang panas, roti canai kuah dal campur kari, telur tiga suku masak lebih masak, roti bakar miskin (kurang kaya dan mentega), ais krim goreng, jangan haraplah. Nanti karang, lain yang diorder, lain yang sampai, kita pulak yang lebih masak, mulalah rasa nak pecahkan muka orang.

Selang 10 minit begitu, makanan dan minuman kami pun sampai. Alhamdulillah semuanya cukup sempurna kecuali satu. Sudu dan garpu tak sampai. Ini tak boleh jadi. Kalau nak panggil mamak tu lagi sekali, bila pulak dia nak datang, boleh jadi kebulur kami anak beranak tak makan. Dato’ pun bangun dengan mengambil sendiri sudu dan garpu di tray.

Dengan secara tiba-tiba, Dato’ terdengar suara orang berleter dan suara orang marah-marah datangnya daripada pemilik restoran mamak itu, rasanya dia boss kat situ. Suara itu datang betul-betul dari arah belakang Dato’. Yang tak bestnya boss restoran tu marah-marah kat Dato’ dengan bahasa ibunda dia, yang sepatah haram Dato’ tak paham, kecuali yang hujung-hujung tu yang Dato’ paham, dia kata, “Customers always right… Faster… Faster…!”

Dato’ kemudian bersuara dengan lantang, “Dey tambi, macha! Lu tak tau baca ka? Ini baju tulis K.R.U.… bukan C.R.E.W.! Tarak tau ka KRU? Itu nyanyi lagu AWAS, tarak baca ka? Chittt… Poorah!”

Apabila perut dah lapar, hati dah panas dan perasaan pun dah lebih masak, maka itulah hasilnya. Dato’ pun cepat-cepat makan dan segera meninggalkan restoran. Pengajaran yang berguna untuk Dato’, iaitu janganlah pakai baju KRU semasa berkunjung ke kedai mamak.

Hari ini banyak kali juga Dato’ belek-belek muka ke cermin. Kedai Sri Jaya tu pulak tutup seminggu, nak beli krim. Barulah kurasa hidup ini sememangnya tak fair and lovely! 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...