Undilah...

Saturday, October 15, 2011

Maulid Mubarak

Pada hari ini, 15 Oktober, XX tahun yang lalu, di Hospital Besar, Muar seorang pemuda kelihatan sedang mundar-mandir di ruang legar wad bersalin. Fikiran pemuda berusia 26 tahun itu bercampur gaul, rasa panik, rasa gugup, rasa gementar dan juga rasa teruja. Pemuda itu juga ada rasa sayang hei, rasa sayang sayang kepada isterinya yang sedang bertarung untuk melahirkan anak sulung yang pertama mereka.

Ah, mengapa lama sangat ni. Tidak sabar rasanya untuk meraikan kelahiran yang dinanti. Tidak sabar untuk memberitahu sanak saudara yang sedang menunggu di hari mulia bertemu mesra di majlis aqiqah nanti. Tidak sabar untuk melihat riak wajah ibunya yang tersenyum riang menimang cucu pertamanya di dalam ribaan.


“Uweeeek… uweeeek… uweeekk”

Ahhah! Akhirnya… Opss, salah lagi! Entah kali ke berapa pemuda itu mendengar teriakan bayi. Tidak terhitung, tetapi adalah dalam lapan, kesembilan kali. Namun semuanya bukan teriakan bayinya, tetapi milik orang lain. Maklumlah, hospital kerajaan. Hah gitu. Ramai lagi bakal bapa yang serupa dengan pemuda itu. Menanti dan terus menanti. Penantian satu penyeksaan. Namun satu harapan disematkan. Asalkan bayinya selamat bersama ibunya, lama mana pun harus ditunggu, pemuda itu tidak akan berputus asa. Kalau ada facebook ke, boleh jugak update status dan check in. Namun semua itu belum wujud lagi. Malah, Steve Jobs pun pada masa itu entah berapa kali terkena renjatan elektrik akibat sibuk mengerah iDEA untuk memartabatkan teknologi dan juga modal insan.

Tidak lama kemudian, pemuda itu disapa oleh seseorang dengan ucapan tahniah.

“Anak lelaki… ibunya baik baik sahaja”, kata doktor yang menyambut anugerah tuhan itu.

Tidak ada apa yang dapat digambarkan perasaan ketika itu, tidak ada kata terucap melainkan lafaz Hamdallah, diucapkan berulang-ulang dengan lahirnya permata yang pertama. Setelah  sepasang suami isteri itu dianugerahkan dengan cahaya mata, maka menandakan yang mata mereka akan kurang cahaya, akibat bersengkang mata, siang dan malam memastikan bayi itu cukup makannya, selesa tidurnya, dan juga kurang gigitan nyamuknya.

Pemuda itu dan isterinya berasa amat seronok apabila mendengar tangisan bayi itu, kerana tidak seperti bayi-bayi yang lain, alunan suara bayi itu amat merdu dan berforseto.

“Bang, anak kita dah besar nanti, kalau nyanyi mesti sedap kan?”

“Hish, awak ni, ke situ pulak! Memanglah suara anak kita tu sedap. Tapi yang penting, ilmu, bukan sekadar vokal”

Pemuda yang sabar menanti  kelahiran itu ialah Ayahku sendiri, yang Dato’ panggil Abah. Ibu yang cekal sehingga sanggup menggadaikan nyawa untuk melahirkan itu ialah Ibuku sendiri, yang Dato’ panggil Mak. Bayi yang bersuara emas itu ialah Aku, Dato’ yang dilahirkan pada XX tahun yang lepas, yang Dato’ panggil sebagai Anak.
################################


Hah, kan dah salah! Ada ke uolls kata tajuk entri kali iolls kali ni pasal pekerja Bangladesh yang kerja di Malaysia. Maulid Mubarak ni bahasa Arab, yang bermaksud Meraikan Kelahiran, lebih kurang macam tulah. Pada hari ini, dalam  NO COMMENT tahun yang lepas, Dato’ telah dilahirkan. Dan hari ini Dato’ mengenang kembali kelahiran Dato’, atau dalam bahasa mudah, sambut birthday lah. Hah gitu.

Mengenang kelahiran ini selain mengenang juga asal usul kita, kita juga mengenang jasa-jasa mereka di sebalik tabir atau in the making kita ke dunia yang fana ini, iaitu ibu bapa kita.

Itu kita sebagai insan yang dilahirkan. Manakala mereka di sekeliling, menyambut kita dan menimang kita meraikan kelahiran orang baru yang begitu comel . Setelah kita dewasa, orang-orang disekeliling kita tidak mampu menimang kita, walaupun kita masih comel, tetapi  mereka hanya menyambut birthday kita dengan memberi hadiah istimewa atau paling tidak pun, memberi ucapan Happy Birthday.

Pada hari ini Dato’ banyak juga menerima ucapan birthday dari teman-teman, sahabat handai dan juga rakan-rakan sekalian. Di sini Dato’ senaraikan dan rangkumkan jenis ucapan birthday yang Dato’ terima pada hari yang berbahagia ini.

1) Ucapan iTulus

Ucapan ini diterima oleh orang yang sikapnya tulus, mulus dan tidak bermata pulus. Pendek kata, orangnya ikhlas, tetapi orang jenis ni mempunyai jiwa yang sensitif.  Mereka biasanya tidak mengharap balasan ucapan birthday sekiranya hari jadinya menjelang kelak, tetapi disebabkan jiwa yang sensitif, mereka akan terasa hati juga jika kita buat-buat lupa birthday dia.

2) Ucapan iKreatif

Pemberi ucapan ini mempunyai minda yang kreatif, dan cuba untuk membuat ucapan birthday yang lain daripada yang lain. Cuba lihat ucapannya, tiada satu pun ayat berkaitan dengan birthday, namun kita paham melalui kata kunci itu, iaitu “tua”, yang bermaksud, umur kita meningkat lagi satu tahun. Ucapan iKreatif datangnya daripada seseorang yang menggunakan otak kiri dan biasanya berhaluan kiri, kerana memilih untuk mencipta ucapan yang tersendiri.

3) Ucapan iRobot

Ucapan iRobot datangnya daripada mereka yang berhati robot. Mereka ini lebih kurang sama seperti golongan iKreatif, tapi makam iRobot lagi tinggi. Ini kerana penerima ucapan birthday dari iRobot perlu menyahkodkan ucapan iRobot ini. Walaupun kadang-kadang kita rasa tak kuasa nyah nak layan, tapi balaslah ucapan ini dengan sekurang-kurangnya dengan “TKDKSKBL”.

4) Ucapan iDakwah

Setelah menerima ucapan iDakwah ini, kita tidak mungkin tergamak untuk membuat birthday party dan membuat majlis minum-minum bergas. Mereka yang memberi ucapan ini lebih kurang macam iTulus tetapi yang membezakanya ialah niat mereka untuk beringat-ingat sesama manusia. Mereka yang dikategorikan sebagai iDakwah ini ialah orang yang Didik Manusia, Terdidik Generasi. Hah gitu.

5) Ucapan iSadis

Golongan yang memberi ucapan iSadis ini lebih kurang sama macam iDakwah, cuma ucapan ini agak sadis, dan kepada mereka yang berjiwa gadis dan dah lama tak pukul orang, dinasihatkan jangan membaca ucapan ini. Biasanya pemberi ucapan sebegini  kurang kasih sayang dan tidak pernah menyambut birthday mahupun menerima birthday wish sepanjang hayatnya.

Di bawah ini adalah contoh petikan sms dari golongan iSadis.

Terima kasih atas semua yang sudi memberikan ucapan birthday kepada Dato’. Memperingati hari kelahiran bukan sahaja mengingatkan kita akan jasa orang tua yang melahirkan dan membesarkan kita, tetapi memperingati hari kelahiran mengingatkan kita yang kita semakin besar dan tua. Namun tidak bermakna kita perlu bermuram durja pada hari itu. Bergembiralah, dengan harapan amalan kita cukup untuk membawa kita ke sana. Happy... Happy... Happy... Birthday!
http://www.gurunsakura.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...