Undilah...

Saturday, October 1, 2011

Anda Ada 10 KM

Kuala Lumpur, Kota Metropolitan yang penuh dengan hiruk pikuk. Bandar yang tidak sunyi daripada pembangunan, kepesatan ekonomi  dan juga jerebu, namun sekali sekala tidak juga sunyi juga daripada letupan gas di shopping mall Empire Gallery, di hujung sana, jiran sebelahnya.
Subuh itu tidak seperti biasa. Selepas menyapu tangan memohon ke hadrat ilahi, baju bersaiz XXL yang tidak berlengan dan seluar tracksuit dikenakan. Pagi itu Kuala Lumpur bakal digegarkan dengan satu lagi letupan, tetapi letupan pistol, yang menyaksikan lebih 1,000 orang menjadi road runner untuk terus berjuang. Mereka ada 10 KM untuk ditamatkan dengan jangka masa waktu yang terpulanglah kepada mereka untuk diciptakan asalkan logik dan tidak memalukan. Hah gitu.

Pada 25 September 2011 yang lalu, berlangsung satu larian, dianjurkan oleh Siemens yang bermula di Dataran Merdeka sejauh 10KM.  Larian Siemens ini agak unik dan mempunyai cerita yang menarik disebaliknya. Ini kerana larian ini sepatutnya dijadualkan pada 10 Julai 2011 yang lalu. Namun larian ini dibatalkan pada minggu-minggu terakhir disebabkan berlakunya satu larian yang diadakan pada 9 Julai 2011 iaitu perhimpunan Bersih 2.0. Yelah sebab mereka akan lari bila lori dan topi merah kejar. Hah gitu.
Bila diumumkan larian Siemens dibatalkan pada masa tu, Dato’ berasa amat lega kerana tak payah lari. Tetapi tanggal 25 September telah tiba, hendak tak nak, Dato’ harus tempuhi. Oh ya, Dato’ dan Datin antara ribuan road runner yang melibatkan diri.

“Sayang, dah bersedia untuk menakluk KL pagi ini? Ingat, apa yang berlaku, if I run and you stop, I run run first. I cannot wait for you”, ujar Dato’ sambil melekatkan nombor pada baju.
Sebelum larian - What are you running for?
A1716 - Nombor yang dijangka memberi tuah kepada yang empunya diri. Sebenarnya Dato’ dah lama tak lari. Dato’ paling kerap lari bila tengah window shopping. Kali terakhir Dato’ lari ialah apabila Dato’ sedang belek-belek dan sedang asyik bermain dengan Ipad 2.0. Dato’ lari sebaik sahaja mendengar bunyi… “YES???” oleh pekedai di kedai Apple tersebut.  Tetapi Dato’ beranikan diri jugak untuk mencuba larian Siemens ini atas dorongan sahabat Dato’ yang mempromosikan aktiviti larian ini yang ternyata boleh membina badan yang sihat, daripada aktiviti duduk di rumah yang ternyata boleh membina badan yang sihat sihat. Hah gitu.
Inilah keadaan semasa permulaan larian. Ramainya umat manusia. Dalam hati Dato’ kata, silapnya  sampai lewat di garisan permulaan. Tengoklah tu, dapat saf paling belakang, macam mana nak menang dan nak takluk KL ni.
Pom! Pistol perlepasan dilepaskan. Melihatkan keadaan Datin yang baru nak stretching, Dato’ dengan rasa yakin pun mula berlari setempat sementara menunggu saf-saf  yang depan bergerak. Setiap peserta diberikan satu cip khas untuk di-scan pada garis permulaan, garisan penamat dan beberapa checkpoint yang lain untuk merekod masa dan mengesahkan larian perserta.

10KM to go…


Setelah cip di-scan pada garisan permulaan, Dato’ terus memecut, meninggalkan Datin di belakang. Sorry baby, I go first! Benchmark Dato’ ialah Datin, sebab hanya Dato’ yang tahu kapasiti tenaga dan kekuatannya. Hah gitu. Namun lama kelamaan gear Dato’ menurun, pedal minyak malfunction. Something wrong ni, baru semalam service. Air, bateri semua dah isi. Minyak hitam dah tukar, minyak ambik yang baik punya. Akhirnya Datin berjaya memotong Dato’ di depan.

9KM to go…

Tak boleh jadi ni. Kena tukar strategi. Dato’ menurunkan sedikit level benchmark. Benchmark dipinda, dan Dato’ menjadikan makcik India bersaiz XXXXL yang memakai t-shirt bersaiz XXL berwarna hijau itu sebagai benchmark yang baru. Akhirnya Dato’ berjaya memotong makcik tersebut. Dato’ menghentikan larian dan berjalan-jalan ambik nafas dan nyawa di lorong kecemasan. Pancit… pancit… Tiba-tiba dengan tak semena-mena makcik India tersebut memotong Dato’ dengan larian yang cukup untuk memintas Dato’. Haih, kuat pulak dia ni lari ni, tak padan dengan muatan.

8KM to go…

Tak boleh jadi. Sekali lagi Dato’ terpaksa meminda benchmark, dah pening Dato’ nak pilih. Semua peserta semuanya berlari, takde seorang pun yang berjalan macam Dato’ ni. Siapa yang harus dipilih. Datin pulak dah jauh ke depan. Ahha, Dato’ telah membuat keputusan untuk menjadikan Amoi berseluar pendek yang berbunga itu sebagai mangsa terbaru. Dalam hati kecil Dato’, dia ni duk jalan lenggang kangkung,  ah ni boleh makan ni.
Dato' berjaya menyumbangkan 3 buah gelas di situ
Jangkaan Dato' meleset sekali. Belum pun Dato' berjaya merapati Amoi tersebut, terus dia memecut ke hadapan meninggalkan Dato' yang baru berlari dua tiga tapak. Dato' kemudian berlari-lari anak dan meneruskan kilometer seterusnya dengan sekadar yang boleh. 

5km to go…

Di kilometer ini, dah tiada siapa yang Dato’ nampak. Peserta lain berlari untuk menamatkan acara di jalanan,  Dato’ pula berjalan untuk menamatkan acara larian. Dato’ cuba sedapkan hati dengan mengimbas kembali cerita arnab dan kura-kura di mana, akhirnya kura-kura yang berjalan berjaya mengalahkan arnab yang pantas berlari. Dato’ percaya Dato’ akan mencontohi sikap kura-kura yang tidak berputus asa. Tetapi masalahnya semua peserta dah tau cerita ini, maka diaorang pun tidak akan mencontohi sikap arnab yang lalai itu.

4km to go…

Matahari dah mula kelihatan. Bukan tandanya hari dah siang, tetapi tandanya Dato’ dah lama sangat di atas jalan, dan tak sampai-sampai lagi. Di sebalik panas matahari ini, Dato’ terlihat kelibat seorang pakcik yang berkopiah, berseluar sukan, berbaju yang bernombor sedang berjalan juga, tetapi dia jalan lagi laju dari Dato’. Dato’ kemudian merapati pakcik itu, kerana mana tahu, dia mungkin benchmark Dato’ untuk menamatkan larian. Dato’ pun kemudian bersuai kenal dengan pakcik itu, nama dia Nawee (bukan nama sebenar, kerana Dato’ tak tanya pulak nama dia). Dato’ kemudian mengikut pakcik Nawee berjalan sama sebagai menemani antara satu sama lain, kerana masing-masing mempunyai misi yang satu iaitu mahu menamatkan 4 kilometer yang terakhir.

3km to go…

Setelah jauh berjalan dan berlari sekali sekala, pakcik Nawee membuka cerita;
“Kau tahu, hobi pakcik memang berlari. Dulu pakcik ada  masa Bersih 2.0. Polis kejar kejar, pakcik lari lari lari, dah penat, pakcik singgah kedai, minum teh tarik 2.0 dengan nasi lemak 2.0. Tu yang pakcik masuk larian ni. Pakcik dah biasa, steady, kau tau?”
“Kau tahu pasal hudud? Sekarang ni apsal yang kecoh sangat pasal hudud ni? Undang-undang Islam tak ditegakkan. Hudud dia tolak, tak nak buat, kata tak sesuailah. Eh ini hukum Quran tau tak, apa pulak tak sesuai. Quran ni Allah atur, Allah tu pencipta, taulah dia apa yang sesuai, apa yang tak sesuai. Quran ni pulak sesuai untuk semua zaman, semua tempat, bila-bila masa!, kau tau?”
Dato’ memang setuju dengan apa yang pakcik Namewee, eh pakcik Nawee tu kata. Sudah tiba masanya pemimpin-pemimpin Islam di negara kita bergabung dan bersatu untuk sama-sama merancang bagaimana undang-undang Islam termasuk hudud untuk ditegakkan. Undang-undang Islam dan juga Hudud ini wajib ditegakkan. Jika seseorang itu tidak mempercayai atau memandang enteng hukum hudud, maka orang itu boleh terkeluar daripada Islam, kerana hukum ini adalah bersumberkan daripada al-Quran. Tak yakin dengan Quran, maka kufur. Namun, perancangan untuk melaksanakannya perlu dibuat dengan teliti. Sudah tiba masanya penerangan diberikan secara menyeluruh kepada semua rakyat Malaysia khususnya yang bukan beragama Islam, akan keadilan hukum Allah ini.
Pakcik Nawee kemudian menyambung, “Kau tau, kau tengoklah pemimpin masa kini, dia main tarik tali pulak nak buat Hudud. Kalau macam inilah gayanya, lama lagilah kita nak tengok hukum hudud ni tertegak kat Malaysia. Jauh sekalilah! Kau tau?”
Dato’ yang agak kepenatan terus mencelah, “Ye pakcik, saya tau, saya tau, tapi kenapa lama sangat kita berjalan ni, apsal jauh sekali ni…”
“Kau tau, apa pulak jauhnya, betullah jalan ni, kau masuk larian yang mana, kau tau?”

Hah sudah! Memang Dato' tak tahu. Rupa-rupanya ada dua larian serentak!  Pakcik Nawee masuk larian yang atas ini. Yang menghairankan, toleh-toleh kanan kiri, pakcik Nawee terus ghaib dari pandangan!

2km to go…


Haih, kecik besar kecik besar je aku tengok. 2 km pada pandangan Dato’ yang kepenatan ni, nampak dah macam 2 cm dah ni. Benchmark Dato’ kali ni ialah budak-budak sekolah yang turut berlari sama. Sasarannya Dato’ wajib melepasi budak-budak ini, kalau tak, parah… parah. Masa ni dah kena pyshco dengan empat lima orang peserta yang telah berjaya menamatkan larian lebih awal, dalam perjalanan pulang ke rumah dari arah bertentangan sambil medal tergantung di leher!

1km to go…

Apa nak dikata, kederat budak-budak sekolah ni masih kuat. Diaorang berjaya memotong Dato'. Tiba-tiba handphone Dato’ bergegar. Datin hantar mesej yang dia dah lama tiba ke garisan penamat 20 minit yang lalu. Kali ni apa nak jadi jadilah. Target kali ni satu je. Pada 1 km terakhir ni, Dato’ bertekad untuk tidak mendapat tempat yang terakhir.

Garisan penamat

Selepas larian - Why are you walking for?
Akhirnya sampai juga ke garisan penamat dan sekadar berpuas hati dengan sijil penyertaan.  Result pun dah keluar. Alhamdulillah, target Dato’ untuk tidak mendapat tempat terakhir tercapai. Dato’ berjaya menduduki tempat ke 12 terakhir dengan catatan masa bersih 1 jam 49 minit. Hah gitu.

Siemens Run 2011 result - Page last sekali
Hamboi, entry Dato' kali ni pun panjangnya macam 10 KM jugak. Terima kasih kerana membaca. Terpulanglah kepada semua nak percaya atau tidak. Ini bukannya alasan, tetapi ini semua pakcik Nawee punya pasal. Salah ikut jalan, mujur tak tersungkur. Namun, Dato’ mendapat satu pengajaran berharga yang dapat Dato’ belajar. Walaupun kita mempunyai matlamat dan misi yang baik, perancangan yang bagus, namun sekiranya kita mengikut dan bersama aliran yang berbeza dengan kita, matlamat dan misi asal kita tidak mungkin boleh tercapai.
Begitulah juga dengan isu Hudud yang diutarakan oleh pakcik Nawee tadi. Walaupun kita punya perancangan dan niat untuk melaksanakan hudud, tetapi jika kita bersama dengan aliran atau kelompok yang menentang dan tidak bersetuju dengan hudud, maka perancangan kita itu bakal gagal. Renung-renungkanlah bersama. Bak kata orang, jangan bila kita dah terhantuk, baru nak terngadah. Bak kata Dato’, jangan bila kita dah diketepi, baru nak lari!

www.gurunsakura.blogspot.com 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...